مقالات

کاربرد توپ روی سیم برق

توپ روی سیم برق

احتمالاً تاکنون توپ های رنگی روی سیم های برق انتقال و توزیع را دیده اید. توپ روی سیم برق را توپ نشانگر می نامند و به عنوان، توپ نشانگر دید هوایی شناخته می شود. وزن هر یک از این توپ ها حدود 7/7 کیلوگرم است. اکثر این توپ ها به رنگ نارنجی هستند؛ با این وجود، در رنگ های دیگری نیز یافت می شوند. قطر توپ های بکار رفته روی سیم و کابل های برق نباید کمتر از 51 سانتی متر و بیشتر از 91 سانتی متر باشد. اکثر این توپ های نشانگر در نزدیکی فرودگاه ها نصب می شوند زیرا ارتفاع پرواز هواپیماها برای فرود کم می شود.

کاربرد توپ روی سیم برق

توپ های نشانگر برای ایمنی استفاده می شوند. به گفته FFA (اداره هوانوردی فدرال)، توپ های نشانگر باعث می شوند تا سیم ها و خطوط برق برای هلیکوپترها، هواپیماها و غیره قابل رویت شوند. برخی از این توپ ها به دلیل میدان الکتریکی موجود روی خطوط برق می درخشند. در برخی از موارد، از توپ های نشانگر چشمک زن روی تیرها، دکل ها و خطوط برق استفاده می شود. توپ های چشمک زن در شرایط جوی مختلف بهتر دیده می شوند.

خلبانان ممکن است به دلایل دیگری از قبیل، شرایط نوری یا کثیف بودن شیشه جلو قادر به دیدن خطوط برق نباشند. به همین دلیل است که توپ روی سیم برق نصب می شود. نصب این توپ های نشانگر به خصوص روی سیم ها و کابل هایی که از بزرگراه ها، آزادراه ها و دره ها عبور می کنند، اهمیت دارد. از سوی دیگر، هادی های خطوط برق و خط افق در برابر زمین تقریباً نامرئی می شوند. این بدان دلیل است که چشم انسان در چند درجه دورتر از مرکز مرده شروع به از دست دادن قدرت دید خود می کند.

دفعه بعدی که این توپ های رنگی را روی سیم های برق می بینید، به یاد داشته باشید که به خاطر ایمنی استفاده می شوند. این توپ ها برای نجات جان افراد، هواپیماها، شبکه و زیرساخت گران قیمت سیستم برق، نصب می شوند.

کاربرد توپ روی سیم برق

رنگبندی توپ

توپ روی سیم برق معمولاً به رنگ نارنجی ساخته می شود. رنگ نارنجی در سراسر جهان نشانه خطر است. با این وجود، این توپ ها در رنگ های دیگری نیز ساخته می شوند. رنگ های توصیه شده توسط FFA (اداره هوانوردی فدرال) برای توپ های نشانگر عبارتند از زرد، قرمز و سفید. این رنگ ها بسته به شرایط مختلف و وضوح دید انتخاب می شوند. هر دو طرف توپ های نشانگر به خوبی صیقل داده می شود. رنگ بکار رفته برای این توپ ها به منظور افزایش طول عمر دارای رنگدانه های مقاوم به اشعه فرابنفش است.

لازم به ذکر است که در انتخاب رنگ توپ ها قوانینی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر کمتر از چهار توپ روی یک سیم مشخص قرار بگیرند، همه آن ها باید نارنجی براق باشند. در غیر اینصورت، رنگ آن ها باید بین نارنجی، سفید و زرد انتخاب شود تا بیشترین سطح دید را برای هواپیماها فراهم کند.

نحوه نصب توپ ها روی سیم برق

نصب توپ های روی سیم برق بسیار آسان است. این توپ ها از دو نیم کره ای تشکیل شده اند که در اطراف یک سیم با گیره به هم وصل می شوند. اندازه این گیره ها به ابعاد سیم اتصال به زمین، بستگی دارد. در هنگام نصب توپ روی سیم برق باید به چند نکته توجه کنید، ازجمله:

فاصله گذاری

این توپ های نشانگر باید با فاصله یکسان 61 متری از یکدیگر روی یک سیم نصب شوند. در مناطق حساس، فاصله بین توپ ها باید کمتر از 5 تا 10 متر باشد. این توپ ها باید روی بلندترین سیم، یا وسایل دیگری در همان ارتفاع قرار بگیرند. در صورت وجود بیش از یک سیم در ارتفاعات، توپ های نشانگر ضمن رعایت فاصله، باید روی هر دو سیم قرار بگیرند. زمانی که توپ ها روی بیشتر از یک سیم نصب می شوند، فاکتور وزن و بارگذاری باد روی هر سیم کاهش می یابد.

نصب توپ ها روی سیم برق

الگوی نصب

توپ روی سیم برق با یک طرح و رنگ متناوب برای ایجاد کنتراست با پس زمینه نصب می شود. این رنگ ها باعث جلب توجه خلبانان به سیم های برق می شوند و از برخورد آن ها با خطوط انتقال جلوگیری می کنند.

جبران شکم دادن سیم های برق

سیم های برق به دلیل افزایش دما، وزن سیم و باد، شکم می دهند. حداکثر فاصله مجاز بین سیمی که روی آن توپ نصب شده و سیمی که توپ ندارد، 62/7 متر است.

خطوط انتقال چندگانه

در صورت وجود چندین خط انتقال در یک موقعیت خاص، توپ های نشانگر باید روی خطوط مجاور نصب شوند. اگر فاصله بین این خطوط کمتر از 61 متر است، نیازی به نصب توپ های نشانگر روی خطوط جانبی نیست.

جنس توپ روی سیم برق

توپ های نشانگر روی سیم های محافظ یا هادی های فاز نصب می شوند. این توپ ها همیشه روی سیم یا کابلی با بیشترین ارتفاع قرار می گیرند. توپ های نشانگر نوعی هشدار بصری در طول روز یا شب برای خلبان ها هستند. این توپ ها معمولاً از جنس پلی اتیلن با عیار بالا ساخته می شوند و طراحی یکپارچه و سبکی دارند.

مواد بکار رفته در ساخت این توپ های نشانگر، طوری انتخاب می شوند تا وزن کره ناچیز باشد. به همین دلیل است که نصب آن ها روی سیم ها و کابل های برق چندان دشوار نیست. سوراخ های تعبیه شده روی سطح توپ ها مانع از جمع شدن آب در داخل توپ می شود.

جنس توپ روی سیم برق

سخن پایانی

کمتر کسی است که متوجه توپ روی سیم برق نشده باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما این توپ ها برای ایمنی هواپیما و هلیکوپترهایی نصب می شوند که در ارتفاع پایین پرواز می کنند. به همین دلیل است که تعداد این توپ ها در نزدیکی فرودگاه ها بیشتر است. توپ های نشانگر، اکثراً به رنگ نارنجی هستند اما می توان آن ها را در رنگ های سفید، قرمز و زرد نیز یافت. خیلی خوشحالیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. اگر به مطالعه درباره موارد دیگری همچون سیم و کابل برق و انواع عایق سیم و کابل علاقه دارید، می توانید مقالات سایت خراسان الکتریک را مطالعه کنید.

منابع: mentalfloss , miyafrp

خراسان الکتریک

سوالات متداول

1- چرا از توپ روی سیم برق استفاده می کنند؟

از این توپ ها به منظور امنیت و جلوگیری از بروز حادثه و حفاظت از جان انسان ها استفاده می کنند.

2- توپ های روی سیم برق از چه جنسی هستند؟ 

این توپ ها از جنس پلی اتیلن با عیار بالا ساخته می شوند و در نزدیکی فرودگاه ها کاربرد بیشتری دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “کاربرد توپ روی سیم برق

  1. مهسا گفت:

    سلام مقاله جالبی بود. همیشه برام سوال بود که چرا روی سیم برق توپ قرار میدهند. الان کاملا متوجه شدم. درباره کابل کشی هوایی و زمینی هم مشتاقم اطلاعاتی داشته باشم اگر مقاله مرتبطی وجود داره ممنون میشم معرفی کنید.

    1. maryam گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. خوشبختانه مقاله های مرتبط در این زمینه وجود دارد. برای مطالعه ی مقاله انواع کابل هوایی و کابل زمینی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *