مقالات

کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل سازمانی چیست

کابل سازمانی یکی از انواع مختلف سیم و کابل است و از جمله محصولات بسیار مهم در صنایع الکتریکی و مکانیکی به حساب می آیند که در این مقاله امروز به آن خواهیم پرداخت. این نوع کابل ها که در توزیع برق و همچنین تأمین نمودن برق مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به کاربردهای چشمگیری که دارند به مصارف گوناگون خانگی و صنعتی می رسند. امروزه بسیاری از صنایع، جهت تولید برق از کابل های سازمانی که در بازار به طور وسیعی به فروش می رسد استفاده می کنند.

کابل سازمانی چیست؟

کابل های سازمانی که به سیم های برق سازمانی نیز شهرت دارند به مجموعه ای از سیم ها گفته می شود که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر به تأمین و انتقال یافتن برق های صنعتی و خانگی می پردازند. لازم به ذکر است، این کابل ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند از کاربردهای متفاوتی نیز برخوردار می باشند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. این کابل های قدرت در توزیع انرژی الکتریسیته کاربرد فراوانی داشته و معمولاً با کد مشخصه NYCY نشان داده می شوند.

کاربرد کابل های سازمانی

کابل های سازمانی چه کاربردی دارند؟

کاربرد کابل سازمانی

با توجه به اینکه کابل سازمانی در انواع گوناگونی طراحی شده و به تولید رسیده است، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در کل هر صنعتی که در آن نیاز به محافظت الکتریکی و همچنین مکانیکی داشته باشد، کابل های قدرتی مطابق با نوع مواد عایق، مقاومت و مواد سیم، محل استفاده از کابل و … کاربرد دارد. اگر بخواهیم بخشی از کاربرد این کابل ها را به حضورتان برسانیم می توانیم به روشنایی کوچه ها و مکان های عمومی، ارسال نمودن پالس‌ های کنترلی، کنتورهای خانگی و … اشاره کنیم.

کابل های سازمانی مطابق با نوع محل در فضاهای باز و بسته و حتی در زیر زمین کاربردهای بالقوه ای دارند.

انواع کابل های سازمانی

کابل سازمانی بر اساس استفاده هایی که از آن می شود، به سه دسته یعنی، موقعیت قرارگیری، میزان تحمل ولتاژ و نوع ولتاژ به انواع گوناگونی تقسیم می گردد که شامل:

  1. مطابق با موقعیت قرار گیری
  • زمینی
  • هوایی
  • ساختمانی
  1. نوع ولتاژ
  • ولتاژ فشار ضعیف
  • ولتاژ فشار قوی
  • ولتاژ فشار متوسط
  1. بر اساس میزان تحمل ولتاژ
  • کابل قدرت در دسته فشار ضعیف با میزان تحمل ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ وات
  • سیم های برق با فشار قوی در میزان تحمل ولتاژ بالاتر از ۳۶۰۰ وات

ساختار کابل های سازمانی

کابل های سازمانی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که به خوبی بتوانند جریان برق را عبور دهند. معمولا در قسمت مرکزی این کابل ها از جنس آلومینیوم استفاده می شود و عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه می دهند. البته در برخی از مواقع نیز مشاهده شده رسانای مرکزی کابل از مس و به صورت تک و یا چندین رشته ساخته شده است.

نوع عایق بندی این کابل ها به صورت PVC است. همچنین روکش میانی آن ها نیز از جنس پی وی سی می باشد. با توجه به کاربرد، طراحان روکش نهایی را هم از ترکیبات پی وی سی می سازند. تمامی این ترکیبات به کار رفته در ساختار کابل سازمانی موجب شناخته شدن آن به عنوان کابل قدرت گشته اند.

ویژگی و ساختار کابل های سازمانی

ویژگی های کابل سازمانی

ویژگی ها و مشخصات فنی کابل های سازمانی

کابل های سازمانی به محصولات توزیع برق و انرژی اشاره دارند که معمولاً به صورت حلقه های ۱۰۰ متری به فروش می رسند. از جمله مشخصات اصلی آن می توانیم به روکش pvc اشاره کنیم که از جنس بسیار مقاوم و از نوع پلاستیک ساخته شده است که می‌تواند دمای منفی 5 تا مثبت ۷۰ درجه را تحمل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع عایق سیم و کابل کلیک کنید.

از دیگر مشخصات آن می توانیم به هادی کابل اشاره کنیم که معمولاً از جنس آلومینیوم و مس ساخته می شود. کابل سازمانی از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار است و در مقابل عواملی همچون گرد و غبار، رطوبت و دما از خود مقاومت بالایی نشان می دهد.

سخن پایانی

کابل سازمانی یکی از محصولات پرفروش است که در بسیاری از صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. در رابطه با قیمت کابل ها باید بگوییم معمولاً قیمت ها در حال نوسان بوده و با توجه به نوع کابل، برند و کاربرد های آن، قیمت می تواند متفاوت باشد. برخی از این کابل های قدرت به صورت چند رشته ای بوده و برخی دیگر نیز تک رشته ای هستند. شما می توانید متناسب با نیاز خود هر کدام را که می خواهید تهیه نمایید.

منبع: techtarget

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • کابل سازمانی چیست؟

کابل های سازمانی که به سیم های برق سازمانی نیز شهرت دارند به مجموعه ای از سیم ها گفته می شود که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر به تأمین و انتقال یافتن برق های صنعتی و خانگی می پردازند. لازم به ذکر است، این کابل ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند از کاربردهای متفاوتی نیز برخوردار می باشند.

  • کابل های سازمانی به چند دسته تقسیم می شوند؟

کابل های سازمانی به طور کلی بر اساس سه معیار کلی تقسیم بندی می شوند. این معیارها عبارتند از: نوع ولتاژ، موقعیت قرارگیری، براساس میزان تحمل ولتاژ.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *