مقالات

آشنایی با کابل زره دار و کاربردهای آن

کابل زره دار و انواع آن

کابل های زره دار برای اطمینان از ایمنی و دوام بیشتر تجهیزات در صنایع مختلف توسعه یافته اند. زره به کابل ها مقاومت بیشتری در برابر سایش و پارگی ناشی از عوامل خارجی می دهد و عملکرد آن را بهبود می بخشد. کابل زره دار در طیف گسترده ای از کاربردها قابل استفاده است و این امر از کارایی بالای آن خبر می دهد. مدل های مختلفی از این کابل وجود دارد که برخی از آن ها به طور خاص برای فضای باز و برخی دیگر برای فضای داخلی طراحی شده اند. اما قبل از خریداری و استفاده از این تجهیزات بهتر است اطلاعات کاملی را درباره آن ها به دست آورید. بر همین اساس با ما همراه باشید تا در این مطلب درباره این تجهیزات کاربردی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

کابل زره دار چیست

با توسعه صنعت برق و فناوری مدرن، کابل زره دار که به نام کابل آرمور نیز شناخته می شود تولید شده است. این کابل به طور گسترده برای پروژه های انتقال جریان مستقیم یا متناوب از راه دور استفاده می شود. کابل آرمور یک کابل الکتریکی بوده که به طور خاص برای استفاده در مناطق بالقوه خطرناک طراحی شده است. کابل زره پوش استحکام مکانیکی بیشتری دارد و می تواند در برابر نیروهای خارجی مقاومت کند.

بنابراین برای قرار دادن در محیط های مختلف پیچیده مناسب خواهد بود. سیم و کابل برق زره پوش عمدتاً در راه آهن، مترو، ساختمان های بلند و سایر موارد خاص کارایی دارد. این کابل دارای یک لایه محافظ بوده که می تواند از سیم داخلی کابل محافظت کرده و ایمنی کارگران را تضمین کند. علاوه بر این، کابل زره پوش با عملکرد ضد خوردگی قوی در طیف گسترده ای از کاربردها مشاهده می شود.

کابل زره پوش

کاربرد کابل زره دار

کابل آرمور نوعی کابل برق بوده که با غلاف فلزی تقویت شده است. پوشش فلزی می تواند فولاد، آلومینیوم یا سایر فلزات باشد. کابل زره دار در کاربردهایی استفاده می شود که کابل باید در زمین دفن شود یا از دیوارها عبور کند. این غلاف فلزی از آسیب دیدن کابل توسط حیوانات جلوگیری می کند. غلاف فلزی با استحکام بالا باعث می شود کابل در برابر آتش و حرارت مقاوم باشد. برای کسب اطلاعات پیرامون کابل زمینی کلیک کنید.

قیمت کابل زرهی متفاوت بوده زیرا در اندازه ها و مشخصات مختلف موجود است. این کابل ها در تاسیسات و تجهیزات الکتریکی، اتصال ابزارهای دیجیتال یا آنالوگ مانند پتانسیومتر، فرستنده، اعلام کننده و غیره کاربرد دارند. امروزه، شهرداری ‌های محلی و شرکت‌ های خدمات شهری نیاز به استفاده از کابل‌ های زرهی در پروژه های ساختمانی جدید دارند. دلیل اصلی این امر، این بوده که کابل زره دار نسبت به کابل بدون محافظ در برابر آسیب مقاوم تر است.

ساختار کابل زره دار

ساختار کابل زرهی تفاوت چندانی با سایر انواع کابل های برق ندارد. اما افزودن لایه یا لایه های زره پوش آن را برای کاربردهای خطرناک تر مناسب می کند. کابل‌ های مختلف زره دار، از جمله کابل زره‌ دار آلومینیومی و کابل مسی، در ساختار خود از اجزای زیر تشکیل شده ‌اند.

  • هادی

هادی کابل معمولاً از مس یا آلومینیوم رشته ای ساخته می شود. اندازه سیم زرهی (بخش) هادی را می توان متناسب با کاربرد تغییر داد. اما رایج ترین اندازه های کابل زرهی 16 میلی متری، 25 میلی متری و swa 4 هسته ای 35 میلی متری است. کابل زره پوش با هادی کوچکتر به زرهی 16 میلی متری نیاز دارد. زیرا لایه زرهی 10 میلی متری فضای بیشتری را اشغال می کند. در حالی که کابل swa 6 میلی متری می تواند هادی کوچکتری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع هادی کلیک کنید.

ساختار کابل

  • عایق

عایق هادی معمولاً پلیمری مانند PVC یا XLPE است. کاربرد و دمای عملیاتی اغلب تعیین کننده نوع عایق مورد استفاده خواهد بود. به عنوان مثال، سیم زرهی برای استفاده در کلبه، نیازی به مقاومت در برابر دماهای مشابه کابل های برق زره پوش مورد استفاده در کاربردهای صنعتی ندارد. اما استحکام دی الکتریک عالی XLPE آن را به انتخابی ارجح برای بسیاری از کاربردهای ولتاژ بالا تبدیل می کند. اگر علاقه دارید درباره انواع عایق سیم و کابل اطلاعات جامعی به دست آورید می توانید، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

  • ملافه

لایه باربر پلیمری مانند PVC است که به محافظت از اجزای داخلی کابل زره دار، در برابر سایش و آسیب مکانیکی کمک می کند. در واقع ملافه یک لایه محافظ بین عایق و زره است.

  • زره

زره کابل زره دار جزئی است که آن را برای کاربردهای خطرناک تر مناسب می کند. لایه زره می تواند زره فولادی (SWA) یا زره فولادی نواری (STA) باشد. STA نوار فولادی نازک تری بوده که دور لایه بستر پیچیده شده است. برای مقاومت در برابر تنش های مکانیکی، زره پوش گاهی اوقات در چندین لایه اعمال می شود.

  • غلاف بیرونی

آخرین لایه غلاف بیرونی است که می تواند PVC، LSZH یا PE باشد. برنامه کاربردی کابل معمولاً نوع غلاف مورد استفاده را تعیین می کند. به عنوان مثال، یک کابل زره پوش در فضای باز نیاز به یک غلاف بیرونی دارد که در برابر نور UV و هوا مقاوم باشد.

  • ولتاژ

هر نوع کابل زرهی با ولتاژ مشخصی تولید می شود. متداول ترین رتبه های ولتاژ 600/1000V، 6.35/11kV و 19/33kV هستند. با افزایش ولتاژ، ضخامت عایق و غلاف بیرونی افزایش می یابد تا استحکام دی الکتریک کافی برای کاربرد حفظ شود.

مشخصات کابل زره دار

انواع کابل زره دار

کابل زره دار در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. سه نوع اصلی از کابل های زره پوش برای طبقه بندی آن ها وجود دارد. هر کدام برای اهداف مختلف طراحی شده اند. به عنوان مثال، برخی برای شبکه های کامپیوتری استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای سیم کشی خانه طراحی شده اند.

  • کابل زرهی SWA یا فولادی

این نوع کابل رایج ترین نوع کابل زره بوده و نام خود را از سیم فولادی اطراف هسته داخلی کابل گرفته است. مزیت اصلی این گونه، این بوده که مقاومت و دوام بالایی دارد. این کابل برای استفاده در مناطق پر رفت و آمد یا جاهایی که احتمال آسیب دیدن کابل وجود دارد ایده آل خواهد بود. معمولاً از این نوع کابل برای عبور کابل ها از مناطق یا دیوارهای بلند استفاده می شود. هنگامی که در این کاربردها استفاده می شود، سیم فولادی به محافظت از هسته داخلی در برابر آسیب کمک می کند. کابل SWA بیشتر در کاربردهای خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

  • STA یا کابل زرهی نوار فولادی

این نوع سیم زرهی شباهت زیادی به کابل SWA دارد. تفاوت اصلی آن ها این بوده که به جای سیم فولادی، یک نوار فولادی دارد که هسته داخلی را احاطه کرده است. مزیت این نوع، این بوده که حتی از کابل SWA دوام بیشتری دارد. این نوع کابل برای کاربردهای کف سازی تعبیه شده ایده آل است. علاوه بر این، کابل STA در برابر آسیب جوندگان مقاومت بالایی دارد.

  • کابل زره دار AWA یا آلومینیومی

نوع سوم، کابل AWA یا کابل زره دار آلومینیومی است. این نوع نام خود را از سیم آلومینیومی هسته داخلی گرفته و مقاومت بالایی دارد. مزیت این نوع این بوده که نسبت به کابل SWA یا STA انعطاف پذیرتر است. این کابل انعطاف پذیر، عموماً در کاربردهایی استفاده می شود که کابل باید از فضاهای تنگ عبور کند. یکی دیگر از مزایای این نوع، این بوده که سبک تر از کابل SWA یا STA است. این ویژگی می تواند کار و نصب آن را آسان تر کند. با این حال، کاربرد هر چه که باشد، هر سه نوع کابل مزایا و معایب خود را دارند. قبل از خرید توصیه می شود که مشتری نیاز خود را ارزیابی کرده و سپس مناسب ترین نوع سیم زرهی را برای کار انتخاب کند.

انواع کابل زره دار | کابل زره پوش

مشخصات و ویژگی های کابل های زره دار

کابل های زره دار به طور گسترده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می شود که در آن به درجه بالایی از حفاظت مکانیکی نیاز است. لایه زرهی احاطه کننده هادی (ها) می تواند در برابر خرد شدن، سایش، آسیب ضربه و نفوذ اجسام تیز مقاومت کند. این موضوع سیم زرهی را برای نصب هایی که خطر آسیب مکانیکی به کابل وجود دارد، گزینه ایده آلی می کند. کابل‌ های زره دار زمان نصب سریع ‌تری را فراهم می‌ کنند و می ‌توانند بدون نیاز به مجرا از دیوارها عبور کنند. در سیستم توزیع HT & LT از کابل های زره پوش برای کانال زیرزمینی و نصب مستقیم استفاده می شود.

سخن پایانی

کابل زره دار با رعایت استانداردهای فنی دقیق تولید می شود تا ایمنی کامل در استفاده از آن تضمین شود. استفاده از این کابل اتصال شبکه ها را بسیار کاربردی تر می کند. این تجهیزات از هادی ها محافظت می کنند تا هیچ گونه تداخلی در آن ها ایجاد نشود. این تجهیزات با ضخامت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند تا نیاز متقاضیان را رفع کنند. البته امر ضروری در خرید این تجهیزات این است که نوع اورجینال آن ها را تهیه کنید. با خرید نوع اصل کابل از تمام مزایای آن بهره خواهید برد. حال که تا انتهای مقاله همراه ما بودید؛ اگر قصد خرید کابل آلومینیوم، یا خرید سیم و کابل خراسان الکتریک را دارید می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

منبع: mptcondutores ،protoncabos

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • چند نوع از کابل زره دار در بازار موجود است؟

کابل های زره دار را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. این سه دسته عبارتند از: کابل زرهی SWA یا فولادی، STA یا کابل زرهی نوار فولادی و کابل زره دار AWA یا آلومینیومی.

  • اجزای تشکیل دهنده کابل زره دار چیست؟

سیم و کابل زره دار از اجزای مختلفی همچون: هادی، عایق، غلاف بیرونی و ملافه.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *