مقالات

کابل جوش چیست ؟ انواع کابل جوش کدام است؟

کابل جوش چیست

برای پاسخ به کابل جوش چیست؟ باید ابتدا با معقوله کابل آشنا باشیم. به مجموعه ای از رشته های رسانا در یک عایق نارسانا کابل گفته می شود. این کابل ها بر اساس نوعی که طراحی شده اند، کاربردهای متفاوتی از جمله: انتقال جریانات برق و سیگنال های مخابراتی دارند. می توان گفت که هر کجا نیازمند انتقال جریان باشد، کابل ها حضور خواهند داشت.

در این مطلب، در مورد کابل جوش صحبت خواهیم کرد. همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع کابل ها در مدارهای جوشکاری الکتریکی استفاده می شوند. اگر با کار جوشکاری آشنا باشید یا حداقل یک بار آن را از نزدیک دیده باشید، متوجه هستید که یک کابل جوشکاری باید چه ویژگی هایی داشته باشد. اگر کسب و کار شما مرتبط با موضوع ذکر شده است، برای آگاهی از کاربردها، انواع و قیمت کابل جوش، تا انتها این مطلب را بخوانید.

منظور از کابل جوش چیست؟

در مدارهای جوشکاری نمی توان از کابل های معمولی استفاده کرد. کابل هایی مخصوص به نام کابل جوش به طور تخصصی برای این حرفه طراحی شده اند. انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر حرارت با عایق حرارتی نئوپرن و ترموست بودن این کابل ها، از ویژگی های اصلی آن هستند. ترموست بودن این کابل ها، تحمل آن را در برابر پاشیدگی های دستگاه جوش بالا می برد و از آسیب به کابل و ایجاد اتصال جلوگیری می کند.

مشخصات فنی این کابل به شرح زیر است:

  • دارای رسانایی به سایز 8 AWG تا 500 kcmil
  • دارای یک لایه از EPDM با عایق حرارتی نئوپرن
  • مقاوم نسبت به حرارت از 90 تا 150 درجه سانتی گراد
  • قدرت رسانایی جریان تا 600 ولت ( دارای قدرت تحمل تا 100 ولت بیشتر)

اندازه کابل جوش مورد نیاز جوشکار، با قطر فلز مغزی این کابل محاسبه می شود. این فلز مغزی همان موادی است که فضای میان دو قطعه را پر می کند. بنابراین بسته به مساحتی که نیاز به جوشکاری دارد، جوشکار قطر مغزی کابل را بررسی و سپس انتخاب می کند.

تا اینجا، با تعریف، مشخصات فنی و کاربرد کابل جوش آشنا شدیم. کابل های جوش بر حسب نوع جوشکاری که در آن استفاده می شود و جنس کابل به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در بخش بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

دستگاه جوشکاری و کابل های مخصوص

انواع کابل جوشکاری

کابل های جوش بر اساس آلیاژ رسانای درونی، جنس عایق و میزان رشته های درون عایق به چندین مدل متفاوت تقسیم می شوند. دو نوع افشان و لاستیکی آن ها، از پرکاربردترین کابل جوش های شناخته شده هستند.

  • کابل افشان

کابل های افشان با آلیاژ های مسی و آلومینیومی به بازار عرضه می شوند. نوع مسی آن ها به علت رسانایی بهتر و کیفیت بالاتر مورد تقاضا بیشتری هستند. همین امر دلیلی است که بر قیمت این مدل نیز می افزاید. غلاف این کابل از جنس پلاستیکی است که انعطاف پذیری فوق العاده ای به آن می دهد. علاوه بر آن عایق پلاستیکی کابل افشان، کاملا در برابر جریان الکتریکی و فیزیکی مقاوم خواهد بود. بنابراین می توان از دوام و طول عمر کابل هم مطمئن بود.

مشخصات فنی کابل افشان:

  • استفاده از مس آنیل شده در رشته های رسانا
  • کارایی در محدوده دمایی 35 تا 80 درجه سانتی گراد
  • انعطاف پذیری بالا تا 6 برابر قطر کابل
  • عایق ضد آب و مقاوم به خوردگی توسط مواد شیمیایی
  • عایق ضد جرقه و نسوز

با توجه به مشخصاتی که کابل های افشان دارند، از آن ها برای کار در شرایط سخت استفاده می شود. موتور خانه ها، کوره های مذاب، کوره های آجر پزی، صنایع آهنگری و برخی از کارخانه ها، مشتری های همیشگی کابل های افشان هستند. برای خرید کابل افشان کلیک کنید.

  • کابل لاستیکی

کابل لاستیکی دارای رشته های باریک مسی هستند که ظرافت این رشته ها، انعطاف کابل را بالا برده اند. علاوه بر عایق این کابل، غشائی از جنس پلی استر، دور بخش فلزی پیچیده می شود که مقاومت آن را چند برابر خواهد کرد بنابراین در برابر فشار فیزیکی و الکتریکی مقاوم است.

مشخصات فنی کابل لاستیکی:

  • دارای رسانا مس آنیل شده
  • غشا پلی استری اضافه جهت افزایش مقاومت کابل
  • عایق پلاستیکی ضد آب و مقاوم به مواد شیمیایی و روغنی
  • موجب مصرف بهینه برق
  • قابلیت جا به جایی و متحرک بودن
  • مقاوم به حرارت و ولتاژ بسیار بالا

کاملا مشخص است که کابل های لاستیکی، کارایی بهتر و بیشتری برای یک جوشکار دارند. از اون نوع کابل ها در صنایعی با ولتاژ بالا مثل کشتی سازی یا کارخانه های ساخت خودرو استفاده می شود.

انواع کابل چوش

تفاوت کابل جوشکاری با سایر کابل ها

در صنعت جوشکاری، جوشکار نیاز دارد تا الکترودها را در زوایای مختلف و به آسانی حرکت دهد. بنابراین مهمترین تفاوت کابل جوش با دیگر کابل ها، میزان انعطاف پذیری آن هاست. این انعطاف پذیری در نتیجه ظرافت رشته های رسانای درون کابل، نوع عایق بیرونی و نحوه آرایش سیم های رسانا خواهد بود.

تصور کنید اگر به علت کشیدگی کابل، الکترود در حین کار از دست شخص، در برود چه فاجعه ای می تواند به بار آید. شاید این تفاوت به نظر خواننده مهم نباشد، اما از خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی بسیاری جلوگیری می کند.

علاوه بر این ها میزان مقاوم بودن عایق این کابل ها، نسبت به کابل های معمولی به حد چشمگیری بیشتر است. از این کابل ها در شرایط دشوار و صنایعی استفاده می شود که به طور مدام با مواد شیمیایی، آب، حرارت بالا، روغن ها و همچنین سطوح زبر و خشن در ارتباط اند. بنابراین نوع عایقی که برای این کابل استفاده می شود، در عین منعطف بودن بسیار مقاوم نیز است.

عوامل تاثیرگذاری در قیمت کابل جوش

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، کابل جوش انواع متفاوتی دارد. هر کدام از آن ها نیز قیمت منحصر به فردی خواهد داشت. در واقع قیمت کابل های جوش به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. برخی از این فاکتورها را در ادامه با هم می خوانیم:

  • جنس آلیاژ مصرفی؛ می تواند مسی یا آلومینیومی باشد، جنس مسی آن گران تر است.
  • سایز کابل های جوش؛ هر چه قطر کابل بیشتر باشد آلیاژ بیشتری در آن به کار رفته و گران تر خواهد بود.
  • متراژ کابل؛ بسته به نیاز شما هر چه متراژ کابل درخواستی بیشتر باشد، هزینه بالاتر می رود.
  • نوع افشان یا لاستیکی؛ معمولا کابل های لاستیکی قیمت بالاتری نسبت به کابل های افشان دارند.
  • کیفیت سیم جوش؛ مرغوبیت بیشتر این سیم، سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود. بنابراین هزینه بیشتر برای آن ارزشمند است.
  • جنس عایق کابل ها؛ عایق های با کیفیت یا ضخامت بیشتر، گران تر هستند.
  • میزان مقاومت در برابر دما؛ مقاومت دمایی بیشتر، هزینه بالاتری در پی خواهد داشت.
  • برند تولید کننده؛ هر برند و کارخانه ای با توجه به متریال مصرفی، قیمت خود را به بازار عرضه می کنند.
  • میزان ولتاژ ورودی و خروجی؛ با بالا رفتن عدد ولتاژی که یک کابل متحمل می شود، مقاومت آن نیز بالا رفته بنابراین گران تر خواهد شد.
  • میزان افت ولتاژ؛ هر چقدر که کابل با کیفیت تر باشد، جریان را با افت ولتاژ کمتری انتقال خواهد داد.

تمامی موارد گفته شده، مواردی هستند که شما در زمان خرید سیم و کابل با توجه به محیط استفاده، مدت زمان استفاده و بودجه خود، باید به آن ها توجه فرمایید.

تجهیزات جوشکاری

نکات ایمنی در هنگام استفاده از کابل جوش

در هنگام استفاده از دستگاه جوش و تجهیزات آن، حتما موارد ایمنی را رعایت کنید تا دچار خسارت نشوید. موارد ساده ای که انجام ندادن آن ها هر کدام می تواند فاجعه بار باشد. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

قبل از استفاده از وسایل، آن ها را بررسی کنید تا دچار زدگی نباشند. زدگی در بدنه کابل ها می تواند ایجاد اتصال کند. پایانه های منبع تغذیه را چک کرده و از محکم بودن آن ها اطمینان پیدا کنید. وسایل قابل اشتعال را از محیط دور کنید. از گرم شدن بیش از حد کابل ها و الکترود جلوگیری کنید. از عینک و دستکش های مخصوص استفاده کنید.

جمع بندی

جوشکاری یکی از مشاغل سخت به حساب می آید. ابزار و وسایل این حرفه باید از مکان های معتبر و برند های صاحب نام تامین گردد. همچنین اگر در نوع و جنس کابل های جوشکاری مورد نظرتان دچار تردید هستید، حتما از کارشناسان این حرفه کمک بگیرید. هدف ما از به اشتراک گذاشتن این مطلب، دادن اطلاعات عمومی و پایه درباره کابل جوش بود. همچنین بررسی قیمت و موارد ایمنی ای که مخاطبان این حرفه باید از آن مطلع باشند.

شرکت خراسان الکتریک یکی از شرکت های معتبر عرضه کابل و وسایل الکتریکی است. شما می توانید با تماس با کارشناسان این شرکت، مشاوره قبل از خرید خود را به صورت رایگان انجام دهید.

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • کابل جوش چیست؟

در مدارهای جوشکاری نمی توان از کابل های معمولی استفاده کرد. کابل هایی مخصوص به نام کابل جوش به طور تخصصی برای این حرفه طراحی شده اند. انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر حرارت با عایق حرارتی نئوپرن و ترموست بودن این کابل ها، از ویژگی های اصلی آن هستند. ترموست بودن این کابل ها، تحمل آن را در برابر پاشیدگی های دستگاه جوش بالا می برد و از آسیب به کابل و ایجاد اتصال جلوگیری می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *