مقالات

ضروری ترین لوازم سیمکشی ساختمان که باید بشناسید!

لوازم سیمکشی ساختمان

برای برقکاری علاوه بر اینکه باید تجربه و مهارت داشته باشید، به ابزار و وسایل مخصوص نیز نیاز دارید. در واقع کیفیت کار انجام شده تحت تأثیر لوازم سیمکشی ساختمان قرار می گیرد. بدون لوازم سیمکشی نصب برق و سیمکشی در خانه و ساختمان غیرممکن است. بنابراین، برقکاران، با شروع به کار، لیستی از لوازم مورد نیاز خود برای سیم کشی را تهیه می کنند. همراه ما باشید تا به بررسی لوازم مورد نیاز برای سیم کشی بپردازیم.

برای فعالیت هایی که با انرژی الکتریکی سروکار دارند؛ دقت و توجه زیادی لازم است، زیرا هرگونه بی احتیاطی یا استفاده از لوازم سیمکشی بی کیفیت می تواند باعث بروز حوادثی با عواقب جدی برای سلامتی برقکار شود. این یکی از دلایلی است که می گوییم، لوازم سیم کشی هنگام کار با سیم و کابل باید با کیفیت باشند. با این حال، همه برقکارهای حرفه‌ای ‌تمام منابع مورد نیاز برای انجام کار خود را ندارند. بنابراین، ضروری است، قبل از نصب سیم کشی برق در یک ساختمان، تمام ابزارها و موادی را که در کار استفاده می شود، آماده کنید.

ضرورت استفاده از ابزار مناسب در سیم و کابل کشی ساختمان

کارهایی که توسط برقکار انجام می شود خطر زیادی برای او دارد؛ چرا که در معرض تماس با برق است. بنابراین استفاده از ابزار مناسب برای کاهش این خطر و ارائه ایمنی بیش تر ضروری است. به همین دلیل، لوازم سیمکشی ساختمان باید تمام استاندارد های کیفیت را داشته باشند. این بدان معناست که هنگام انجام یک فعالیت، برقکار باید نوع ابزار مورد نیاز برای انجام سرویس را شناسایی کند و ابزاری را انتخاب نماید؛ که با مشخصات مربوط به آن پروژه مطابقت داشته باشد.

شایان ذکر است که استانداردهای نظارتی برای هر نوع ولتاژ الکتریکی کم، متوسط ​​و زیاد وجود دارد. در واقع به وسیله این استانداردها، ویژگی‌ های ابزاری که برقکار باید برای انجام خدمات ایمن استفاده کند؛ مشخص می شود.

ابزار ضروری برقکاری

مهم ترین ابزار برای سیم کشی ساختمان

برقکار ها، طیف گسترده ای از کارهای مختلف را در سیم کشی ساختمان انجام می دهند. این کار ها از نصب تابلو و تجهیزات برق گرفته تا قرار دادن کابل های چند رشته ای با قطر زیاد و غیره را شامل می شود. در این مورد، لازم است از لوازم سیمکشی ساختمان، ابزارهای معمولی، الکتریکی، چند منظوره و دستی استفاده کنند. لوازم سیم کشی برای ساختمان که همیشه مورد استفاده قرار می گیرند؛ شامل سیم چین، فازمتر، لوله برق، فنر سیم کشی و چسب برق است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

فازمتر

فازمتر ابزاری است که 100% برای کار در زمینه الکتریکی طراحی شده است. این لوازم سیمکشی ساختمان، مطمئنا در هر پروژه ای مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، افراد حرفه ای یا کسانی که تعمیرات ساده انجام می دهند، می توانند این ابزار را به عنوان یک وسیله کاربردی داشته باشند. فاز متر برای بررسی وجود یا عدم وجود ولتاژ در شبکه های برق متناوب و ولتاژ تک فاز استفاده می شود. اندازه جمع و جور این لوازم سیمکشی به شما امکان می دهد، آن را در جیب ژاکت، پیراهن یا لباس کار خود قرار دهید.

سیم چین

این ابزار که از کاربردی ترین لوازم سیمکشی ساختمان شناخته می شود، برای جدا کردن سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد به وسیله سیم چین می توانید، سیم و کابل هادی را ببرید، خم کنید یا به هم متصل سازید. سیم چین ها در طرح ها و مدل های مختلفی وجود دارند که نوع دستی آن راحت ‌ترین و ارزان ‌ترین نوع سیم چین است.

سیم چین

لوله برق

لوله برق که به عنوان کانال نیز شناخته می شوند، از لوازم سیمکشی ساختمان است، که در داخل دیوار ها، دال ها یا کف قرار می گیرند و وظیفه اصلی آن ها محافظت از سیم کشی برق در برابر عوامل خارجی بوده که می توانند ایمنی منازل، شرکت ها، صنایع را در معرض خطر قرار دهند. برای مشاهده انواع لوله برق کلیک کنید.

فنر سیم کشی

فنر سیم کشی معمولا از جنس فولاد بوده و نسبتاً انعطاف پذیر و نازک است. این فنر ها کاربرد خود را در صنعت کابل کشی پیدا کرده اند. حتی با مقاومت بالا، این سیم ها همچنان طرفداران خود را پیدا کردند. این لوازم سیمکشی ساختمان برای عبور راحت سیم و کابل در مجراها استفاده می شوند. از فنر سیم کشی  در مناطق مسکونی، صنعتی، تجاری، روستایی و غیره استفاده می کنند.

چسب برق

چسب برق یکی از محبوب ترین لوازم سیمکشی ساختمان است. این ابزار به طور گسترده در سیم کشی لوازم برقی و همچنین برای نیازهای خانگی استفاده می شود. استفاده از چسب برق آسان است، اما دارای تعدادی ویژگی کلیدی است که هنگام انتخاب این محصول باید در نظر گرفته شود.  به علاوه، در هر ساختمان تعداد بی شماری کابل برق مانند آکوستیک یا تلویزیون وجود دارد.

با استفاده مداوم، به راحتی می توان به این کابل ها آسیب جزئی وارد کرد. بر خلاف سایر چسب های نواری، چسب برق، جریان الکتریکی را هدایت نمی کند. بنابراین، برای تعمیر روکش کابل یا محافظت از آن ها در برابر آسیب مناسب است. همچنین از این چسب ها می توان برای علامت گذاری کابل ها یا فیوزهایی که نباید روشن شوند نیز استفاده کرد.

چسب برق

سخن پایانی

کارشناسان توصیه می کنند فقط از لوازم سیمکشی ساختمان با کیفیت بالا استفاده کنید. زیرا لوازم سیم کشی مناسب، عملکرد قابل اعتماد و طولانی مدت سیم کشی و دستگاه های مختلف را تضمین می کنند. در پایان برای همه کارهای برقی، توصیه می شود از برقکاران حرفه ای که تجربه و دانش لازم را دارند استفاده کنید. در فرآیند انتخاب لوازم سیمکشی برای کارهای الکتریکی، باید نوع، طراحی و سطح مقطع سیم ها و شرایط ساختمان را در نظر گرفت.

منبع: ronixtools , thespruce

خراسان الکتریک

سوالات متداول

چرا باید از لوازم سیمکشی مخصوص استفاده کرد؟

سیمکشی ساختمان یک کار کاملا حرفه ای و تخصصی است که نیاز به ابزارهای خاصی دارد تا برقکار بتواند در امنیت کامل به امور مربوطه رسیدگی کند.

  • مهم ترین ابزار سیمکشی چیست؟

ابزارهای مهم مختلفی برای سیمکشی وجود دارد. برخی از ابزارهای لازم هنگام کار با سیم و کابل عبارتند از: سیم چین، لوله برق، چسب برق، فنر سیم کشی، فازمتر و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “ضروری ترین لوازم سیمکشی ساختمان که باید بشناسید!

  1. حنا گفت:

    عالی

  2. Javad گفت:

    سپاس بابت اطلاعات مفیدتون، بنده قصد خرید سیم و کابل دارم، لطفا امکانش هست راهنمایی بفرمایید؟ سپاس

  3. Luna گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *