مقالات

سیم نایلون چیست؟ انواع و ویژگی های آن ها

سیم نایلون چیست

قریب به یقین نام نایلون را تاکنون بارها شنیده اید و از آن نیز در شرایط مختلف و به اشکال متفاوت استفاده کرده اید که این استفاده های مکرر به ویژگی هایی از نایلون ها مانند ضد آب بودن، مقاومت و کشسانی بالا بر می گردد. در واقع نایلون زیرمجموعه ای از خانواده پلاستیک به شمار می رود و به همین دلیل از آن در ساخت مواد و وسایل زیادی استفاده می شود، یکی از آن ها ” سیم نایلون” است که در ادامه با آن بیشتر آَشنا خواهیم شد.

تعریف سیم نایلون

پیش از تعریف سیم نایلون لازم است مقدماتی در خصوص سیم و کابل داده شود.

از آنجا که از سیم ها و کابل ها به وفور در صنایع مختلف و زمینه هایی چون حمل و نقل، ارتباطات و اتصالات الکترونیکی و الکتریکی استفاده می شود این سیم ها گاها در مجموعه هایی تحت فشار یا کشش قرار می گیرند و این قضیه باعث ایجاد فشار مضاعف و وارد آمدن آسیب به آن ها می شود.

در برخی موارد نیز کابل و سیم مکانیکی مورد استفاده، در تماس با مواد ساینده بالقوه هستند و از این طریق آسیب می بینند و با گذر زمان دچار سایش زیاد و پارگی خواهند شد بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و کمک به ماندگاری بیشتر سیم های مورد استفاده در صنایع مختلف در درازمدت، سازندگان سیم و کابل های مکانیکی دست به کار شدند.

استفاده از پوشش نایلونی برای در برگرفتن سیم باعث شد که بسیاری از مشکلات در این خصوص بر طرف شود در واقع سیم نایلون سیمی است که توسط پوشش یا غلاف نایلونی پوشیده شده و این پوشش نایلونی در برابر حرارت نرم و در برابر سرما سخت می شود که این ویژگی به محافظت از کابل ها و سیم های مکانیکی و سایر اجزای فلزی در برابر تماس های مضر فلز با فلز کمک می کند. همچنین می تواند از خود کابل نیز در برابر آسیب های سخت محیط محافظت کند.

سیم های نایلونی و ویژگی های آنها

در واقع پوشش نایلونی به دلیل داشتن عمر بسیار بالا، در طولانی شدن عمر کابل نیز موثر است و همین آن را به یکی از محبوب ترین مواد پوشش مکانیکی تبدیل کرده است. به عنوان مثال پلی وینیل کلرید که یکی دیگر از پوشش های سیم و کابل است و آن را با نام مختصر PVC می شناسیم در صورت فشار دادن یا کشیدن از طریق یک مجرا به سرعت لایه لایه می شود بنابراین شرایط سخت را نسبت به نایلون کمتر تحمل می کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع عایق سیم و کابل می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید).

از طرف دیگر نایلون به طرز باور نکردنی در برابر سایش مقاوم است و قابلیت این را دارد که در چرخه های زیادی که تحت کشش یا فشار است، دست نخورده باقی بماند که این ویژگی منحصر به فرد باعث دو چیز می شود:

  • افزایش دوام کابل و سیم
  • محافظت از سیم در برابر متغیرهای آسیب رساننده

ویژگی های سیم نایلون

همانطور که در تعریف سیم نایلون گفته شد این سیم از پوششی نایلونی تشکیل شده است اما ویژگی های این سیم چیست که باعث شده کاربردهای فراوانی داشته باشد؟

سیم نایلونی مزایای مختلفی دارد. در اینجا چند مورد از مهم ترین آن ها بیان می شود:

  • مقاومت در برابر سایش

بدون پوشش، کابل های مکانیکی ممکن است در معرض ساییدگی فلز روی فلز قرار گیرند. در نتیجه، اعمال فشار و کشش می تواند باعث آسیب به کابل در چرخه های مکرر شود.  نایلون با ایجاد یک لایه سطحی محافظ، رشته های سیم یا کابل را از تماس مستقیم با سایر اجزای دستگاه یا مجموعه حفظ می کند. که این محافظت با توجه به ساختار نایلون، فوری و پایدار است.

  • محافظت عالی

PVC، تفلون و سایر پلاستیک‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض حرکات مکانیکی ساینده، دوچرخه‌ سواری مکرر روی قرقره ‌ها یا محیط ‌های سخت می ‌توانند به سرعت لایه لایه شوند. اما سیم نایلون به گونه ای طراحی شده است که در شرایط سخت مشابه، استرس ها و فشارهای بسیار بیشتری را تحمل می کند و عمر مجموعه کابل یا سیم و همچنین سایر اجزای گران قیمتی که کل محصول را تشکیل می دهند افزایش می دهد.

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند باعث کاهش استحکام، تغییر رنگ و آسیب به کابل ها و پوشش های کابل شود با این حال نایلون، حاوی مهارکننده ‌های اشعه UV است که امکان استفاده از آن را، در محیط ‌های باز فراهم می کند و در عین حال باعث کاهش آسیب‌ های ناشی از اشعه ماوراء بنفش می شود.

  • طول عمر

نایلون، عمر سیم را به طور قابل توجهی افزایش می دهد که این مقدار معمولا 2 تا 3 برابر طول عمر استاندارد است.

رنگ بندی کابل ها

  • رنگ‌آمیزی

از دیگر قابلیت ها و ویژگی های نایلون در این است که می توان آن را به هدف زیبایی یا شناسایی و تشخیص، به رنگ های مختلف در آورد به عنوان مثال طنابی که از سیم نایلونی تشکیل می شود برای کمک به شناسایی در سطوح مونتاژ استفاده می شود. سیم با روکش نایلونی رنگی را می توان برای جواهرات لباس یا سایر اهداف زیبایی شناسی استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های نایلون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع درخشندگی

نایلون این قابلیت را دارد که بسیار براق، نیمه براق یا کدر باشد.

  • بسیار انعطاف پذیر

میزان کشش و انعطاف پذیری سیم نایلون بسیار بالا است.

  • مقاومت بالا

در برابر حشرات، قارچ ها، حیوانات و همچنین کپک، پوسیدگی و بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.

  • امن

به جای سوختن ذوب می شود.

  • شفافیت

شفاف نسبت به نور مادون قرمز

انواع سیم نایلون

انواعی از نایلون ها برای استفاده در سیم نایلون وجود دارند که دو مورد از آن ها در زیر آورده شده است:

نایلون نوع 6: این نوع نایلون که آن را با عنوان نایلون معمولی می شناسند، برای اکثر کاربردها مناسب است و هزینه های آن نیز مقرون به صرفه به نظر می رسد.

نایلون نوع 6 ویژگی تمام نایلون ها یعنی سختی و با دوامی را دارد. همچنین نایلون نوع 6 همان نایلونی است که در هنگام مونتاژ اتصالات کابل به راحتی جدا می شود در واقع به آن دو نوع نرم کننده اضافه می شود که سفتی نایلون کاهش یابد.

نایلون نوع 6 مقاومت خوبی در برابر سایش و اکثر مواد شیمیایی دارد و محدوده عملیاتی آن در دمای بالا از -40 درجه سانتیگراد تا +95 درجه سانتیگراد است.

همچنین این نوع نایلون از بازدارنده های خوب اشعه فرابنفش محسوب می شود تا به مقاومت در برابر تخریب نور خورشید کمک کند. این نوع نایلون عموما به رنگ شفاف یا سفید شیری است اما کنسانتره های رنگی نیز می توان به آن اضافه کرد.

از سوی دیگر، نایلون 6 به راحتی رنگ می شود، به راحتی محو می شود. مقاومت در برابر ضربه بالاتر، جذب رطوبت سریعتر، خاصیت ارتجاعی بیشتر و بازیابی الاستیک دارد.

 

نایلون نوع 11: نوع دیگری از نایلون ها که در ساخت سیم نایلون مورد استفاده قرار می گیرند، نوع 11 است که در کنار دوام و کیفیت بالا، در هنگام کار بر روی قرقره، مقاومت سایشی خوبی را از خود نشان می دهند و همچنین در برابر مواد شیمیایی نیز آسیب پذیر نیستند.

محدوده دمای عملیاتی نایلون 11 از نایلون 6 وسیع تر است و از -65 درجه سانتیگراد تا +110 درجه سانتیگراد را تحمل می کند همچنین در دماهای بسیار پایین نیز به خوبی واکنش نشان می دهد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از سیم و کابل

نکات ایمنی هنگام استفاده از سیم نایلونی

برای اتصال دو سیم، معمولاً باید آن ها را جدا کنید و این جداسازی شامل حذف عایق است. از طرفی همه ی سیم ها دارای یک هادی مانند مس هستند که برق را از خود عبور می دهد بنابراین حتی اگر بدانیم که سیم های نایلونی از محافظت کافی برخوردارند باز هم باید برخی از نکات ایمنی را در حین کار با آن ها همچون سایر سیم ها رعایت کنیم:

  • از سیم کش استفاده کنید

نایلون ها از مقاومت بالایی برخوردارند و به راحتی نمی توان آن ها را از سیم جدا کرد. بنابراین برای قطع کردن آن باید از سیم کش ها استفاده شود.

برخی از افراد برای کندن عایق نایلونی روی سیم از چاقو استفاده می کنند که این کار ایمنی کار شما را کاهش می دهد و همچنین نمی تواند به خوبی نایلون را قطع کند در واقع سیم‌کش‌کننده ‌ها دارای تیغه ‌ای هستند که فقط به اندازه کافی پایین می ‌آید تا نایلون را بدون بریدن سیم جدا کند.

  • انگشتان را از تیغه دور نگه دارید

انگشتان خود را از تیغه سیم کش دور نگه دارید چرا که همه سیم‌کش ‌ها یک تیغه شبیه به یک جفت قیچی دارند. باید سیم کش را روی سیم نایلون قرار داد که با فشار دادن دسته، تیغه بسته می شود سپس با کشیدن تیغه های بسته به عقب، عایق سیم از بین می رود که در این روش خطر آسیب در هنگام استفاده از سیم کش ها کم است، اما همچنان باید انگشتان خود را از تیغه دور نگه دارید.

  • از طریق هادی برش ندهید

هنگام جدا کردن سیم، اشتباه نکنید که هادی را به طور تصادفی برش دهید البته هدف از سیم کشی حذف عایق یا همان نایلون است که پوشش بیرونی است، در حالی که هادی قسمت داخلی سیم است.

اگر خیلی عمیق برش دهید، ممکن است در نهایت رسانا را قطع کنید. و پس از آسیب دیدن، سیم می تواند در معرض خطر آتش سوزی قرار بگیرد به همین دلیل می توانید با استفاده از سیم کشی در اندازه مناسب از برش رسانا جلوگیری کنید.

انواع کابل

  • مقدار زیادی عایق را حذف نکنید

یکی دیگر از اشتباهات رایج که باید از آن اجتناب کرد، حذف بیش از حد عایق نایلونی است که بیشتر افراد سیم را می کشند و از این طریق بخشی از عایق در اثر سایش و اصطکاک از بین می رود اما باید توجه داشت که حذف بیش از حد عایق خطرناک است و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سیم نایلون پرداختیم و ویژگی های مختلف آن ها را برای شما ذکر کردیم. همچنین به دو نوع رایج نایلون ها که در ساخت سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کردیم. حال که تا پایان مقاله همراه ما بودید می توانید از سایر مقالات سایت نیز دیدن کنید. همچنین می توانید برای خرید سیم و کابل خراسان الکتریک از طریق همین سایت اقدام کنید.

منبع: savacable

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • سیم نایلون چیست؟

استفاده از پوشش نایلونی برای در برگرفتن سیم باعث شد که بسیاری از مشکلات در این خصوص بر طرف شود در واقع سیم نایلون سیمی است که توسط پوشش یا غلاف نایلونی پوشیده شده و این پوشش نایلونی در برابر حرارت نرم و در برابر سرما سخت می شود که این ویژگی به محافظت از سیم و کابل های مکانیکی و سایر اجزای فلزی در برابر تماس های مضر فلز با فلز کمک می کند. همچنین می تواند از خود کابل نیز در برابر آسیب های سخت محیط محافظت کند.

  • سیم های نایلون به چند دسته تقسیم می شوند؟

از جمله انواع سیم نایلون می توان به دو مورد سیم نایلون نوع 6 و سیم نایلون نوع 11 اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *