مقالات

سیم برق خودرو چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

اشنایی با سیم برق خودرو

خودرو، وسیله ای است که همه اجزا آن باید به وسیله رساندن برق یا انرژی الکتریسیته کار کنند. برای  رساندن این انرژی به چیزی نیاز است که بتواند این انتقال را با سرعت زیاد انجام دهد. سیم برق خودرو، به الکتریسیته اجازه می دهد که از یک مکان به مکان دیگر منتقل شود.

در یک وسیله نقلیه، اگر سیم کشی در جای خود قرار نگیرد، بسیاری از سیستم های حیاتی کار نمی کنند. سیم برق خودرو، با دو جنس آلومنیوم و مس ساخته می شود. تنها تفاوتی که برای این دو می توان در نظر گرفت، میزان رسانایی و انعطاف پذیری آن ها است. مس نسبت به آلومنیوم رسانایی و انعطاف پذیری بیشتری دارد و همچنین در برابر خوردگی مقاوم تر خواهد بود.

سیم و کابل ها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند و می توان آن ها را در تمام خودرو ها یافت. برخی از سیم ها صرفا برق را برای اجزای خاص تامین می کنند. سیستم برق رسانی خودرو یکی از مهم ترین بخش های یک خودرو به حساب می آید که دانستن نحوه کارکرد آن بسیار ضروری خواهد بود. در ادامه انواع سیم ها در خودرو، عملکرد و اهمیت آن ها برای بخش های مختلف خودرو را  بررسی خواهیم کرد.

سیم برق خودرو چیست

سیم های خودرو

سیم برق خودرو چیست؟

سیم هایی که در خودروها استفاده می شوند، با سایر سیم ها تفاوت دارند. سیم برق خودرو را می توان گروهی از سیم ها دانست که در سیم کشی خودروها که از نوع پرایمری است، استفاده می شوند. عملکرد صحیح خودرو در گرو داشتن ویژگی های منحصر به فرد در این گونه سیم ها خواهد بود.

سیم هایی که در خودروها استفاده می شوند، باید به نوعی دارای عایق باشند که معمولا از pvc برای تعیین عایق آن ها استفاده می شود. این عایق ها می توانند از نویز و اتصال در قسمت های مختلف خودرو جلوگیری کنند.

سیم کشی خودرو

خودروهای قدیمی و مدرن اجزای مختلفی دارند، که سیم کشی بخش اصلی آن ها به حساب می آید. پیچیدگی سیم کشی می تواند با توجه به مدل خودرو، درهم یا ساده باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمامی خودروها برای فعالیت اجزا برقی شان نیاز دارند که از باتری توسط سیم ها، نیرو را به اجزا دیگر برسانند. اگر سیم کشی خودرو درست کار نکند یا این که ناقص باشد، برقی که توسط دینام تولید می شود، به هدر خواهد رفت.

سیم برق خودرو، معمولا از یک روکش تهیه شده است، که خطر استفاده از آن ها را کاهش می دهد. برای این که بتوانید در هنگام تعمیر آن ها را به راحتی شناسایی کنید، رنگ های مختلفی برای آنان در نظر گرفته شده است. معمولا رنگ آبی را برای چراغ های جلویی ماشین و رنگ قرمز را برای چراغ های کوچک جلو و عقب در نظر می گیرند. همچنین رنگ سبز برای سیم هایی که از فیوز به باتری، برق را انتقال می دهند، طراحی شده است. رنگ سفید نیز می تواند سیم هایی را مشخص کند که به چراغ های اخطار دهنده متصل خواهند شد.

حال اگر بخواهید این سیم ها را در خودرو وصل کنید، احتمالا همه آن ها با هم پیچیده شده و تشخیص شان بسیار سخت خواهد شد. پس راه حل مناسب این کار چیست؟ برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید همه سیم هایی که با هم مسیر یکسانی دارند را درون یک لوله پلاستیکی قرار دهید، یا این که سیم هایی که به یک مکان متصل هستند را دسته کنید و با یک چسب برق به هم بچسبانید. با این روش با دسته هایی از سیم ها طرف هستید که تشخیص آن ها بسیار راحت خواهد بود.

سیمکشی خودرو

سیمکشی خودرو

اجزای اصلی در سیم کشی خودرو

سیستم سیم کشی خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده، که شامل اتصالات، سیم برق خودرو و فیوز ها هستند. هر کدام از این اجزا، بخش های مختلفی دارند که همگی در کنار هم باعث می شوند تا سیستم سیم کشی ماشین کارکرد صحیح خود را حفظ کند.

اتصالات را با نام سوکت نیز می شناسند. سوکت ها معمولا نقش انتقال دهنده جریان را بر عهده دارند. آن ها در تعمیرات فیوز  ها و سیم کشی ها نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر سوکت ها وجود نداشته باشند به هیچ وجه نمی توان سیم کشی ها را تعمیر کرد.

نکته قابل توجه ای که باید در مورد سوکت ها رعایت کنید، ضد زنگ  و ضد آب بودن آن ها است،که باعث می شود اتصالات الکتریکی مناسبی داشته باشند. خود اتصالات از بخش های مهمی مانند واشر عایق، پین ها، پوسته و نگهدارنده پین ها تشکیل شده اند.

در میان پوسته، پین ها و نگهدارنده آن ها قرار دارند. شیاری جهت تعبیه واشر عایق در آن تشکیل شده که با نصب واشر می توان از ورود آب به داخل آن جلوگیری کرد. دو سر سیم های برق خودرو باید با چیزی به هم وصل شوند که پین ها را برای این کار طراحی کرده اند. فیوزها می توانند از سیم هایی که به آن ها وصل می شوند، محافظت کنند.

پس می توان نتیجه گرفت که وقتی از سیم عبوری، جریان بالایی عبور می کند، جریان توسط فیوز قطع خواهد شد. ساختمان فیوز به این شکل است که سیم رسانایی، درون آن  وجود دارد که با یک اتصال پلاستیکی، دو تیغه فلزی را به هم متصل می کند.

وظیفه اصلی سیم ها، انتقال انرژی الکتریکی به محل مورد نظر است، اما می تواند از سنسورها سیگنال ها را دریافت کند یا این که می تواند اطلاعات را انتقال دهد.

ویژگی های سیم برق خودرو

سیم برق خودرو ویژگی های مشخصی دارد،که باید به ترتیب بررسی شوند. این ویژگی ها باعث کارکرد درست آن ها خواهد شد. ویژگی سیم های برق خودرو عبارتند از:

  • پایستگی و پایداری دمایی

سیستم خودرو به گونه ای است که فعالیت قطعات در کنار هم، دمای زیادی را ایجاد می کند. سیم ها نیز در معرض این دما قرار می گیرند و اگر مقاومت بالایی نداشته باشند، به راحتی ذوب خواهند شد. پس می توان نتیجه گرفت که سیم هایی با مقاومت دمایی بالا، انتخاب بسیار خوبی خواهند بود.

  • انتقال الکتریسیته بالا

سیم ها باید از ماده ای ساخته شوند که بتوانند بدون هدر رفت جریان و افزایش دما، برق را انتقال دهند. به همین دلیل میزان مس یا آلومنیومی که در آن ها به کار می رود از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • انعطاف پذیری

خم شدن آسان سیم ها باعث می شود که بتوان به راحتی آن ها را در خودرو جایگذاری کرد.

ویژگی ها سیم خودرو

ویژگی های سیم خودرو

انواع سیم برق خودرویی

سیم های برق خودرو انواع مختلفی دارند  و هر کدام کارکرد متفاوتی خواهند داشت. این سیم ها عبارتند از:

  • AVS
  • AVSS
  • T1 که محدوده دمایی آن را چیزی بین 40- تا 85 تعیین می کنند.
  • T3 که دمای آن را در محدوده 40- تا 125 مشخص می کنند.
  • و در نهایت T2Id و T2IR که محدوده دمایی بین 40- و 100 درجه خواهد داشت.

تفاوت سیم برق خودرو با سیم و کابل معمولی

سیم های خودرو کاملا با کابل های معمولی تفاوت دارند. سیم ها یا کابل های معمولی از مس یا آلومینیوم ساخته می شوند و می توانند تک هسته ای و چند رشته ای باشند. اما سیم های برق خودرو چند هسته ای هستند. همچنین می توان گفت،که در این سیم ها عایق های مخصوصی به کار می رود، که باعث می شوند سیم ها نرم تر  و انعطاف پذیر تر شده و از خراب شدن آن ها جلوگیری شود.

سخن پایانی

سیم کشی خودرو، ساختار کاملی است که در یک چهارچوب مشخص، برق سیستم الکتریکی خودرو را به اجزا مختلف انتقال می دهد. سیم برق خودرو انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها از نظر کارکرد متفاوت هستند؛ زیرا به اجزا مختلفی برق می رسانند که به میزان متفاوتی انرژی نیاز دارند. در نتیجه، دانستن آن ها و تهیه بهترین نوع برای خودرو شما بسیار ضروری است.

منبع: studentlesson

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • سیم برق خودرو چیست؟

سیم و کابل هایی که در خودروها استفاده می شوند، با سایر سیم ها تفاوت دارند. سیم برق خودرو را می توان گروهی از سیم ها دانست که در سیم کشی خودروها که از نوع پرایمری است، استفاده می شوند. عملکرد صحیح خودرو در گرو داشتن ویژگی های منحصر به فرد در این گونه سیم ها خواهد بود.

  • سیم های برق خودرو چه ویژگی هایی دارند؟

از جمله ویژگی های این سیم ها، می توان به پایستگی و پایداری دمایی، انتقال الکتریسیته بالا و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *