مقالات

اصول و استاندارد رنگبندی کابل ها

استاندارد رنگبندی کابل ها

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام عیب یابی وسایل برقی یا حل مشکلات برق با طیف وسیعی از رنگ ها در کابل های پیش رویتان مواجه شده اید و همان جا کار را رها کرده اید اما می توانید با اطلاع از معنی هر کد رنگی وسیله را تعمیر کنید یا منشا مشکل را متوجه شده و با تعمیرکار درباره آن مشورت کنید. استاندارد رنگبندی کابل ها به این معنی است که هر رنگ در کابل های برق، یک کد و نشان دهنده یک مسیر ارتباطی مخصوص است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

استاندارد رنگبندی کابل ها و معنی آن

دستورالعمل های یکسانی از سوی انجمن تجارت جهانی و موسسه مهندسین برق و الکترونیک برای استانداردسازی رنگ سیم و کابل ها ارائه شده است. با این حال یک استاندارد جهانی برای رنگ کابل ها وجود ندارد و استانداردهایی که در حال حاضر وجود دارند نیز فاقد جزییات در مورد رنگ های خاص و عملکردشان هستند همچنین رنگ کابل ها می تواند بسته به صنعتی که قرار است در آن استفاده شود و کشوری که در آن عرضه می شود متفاوت باشد. با این حال استانداردهای مشابه ای برای رنگ های روتین و پرکاربرد در این زمینه وجود دارد.

همانطور که گفته شد سیم کشی مدارهای منشعب شده از برق متناوب و مستقیم، برای شناسایی کابل ها کد های رنگی جداگانه ای دارند و اگرچه این رنگ ها در صنایع مختلف دارای معانی متفاوتی هستند اما در مورد رنگبندی کابل ها و موارد استفاده از آن ها شباهت ها و سازگاری هایی مشاهده می شود.

در ادامه با معانی رنگبندی کابل ها و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شوید.

شرکت های سیم کشی غالبا در رنگبندی کابل ها از رنگ های آبی، سبز، خاکستری، سفید، زرد و نارنجی استفاده می کنند همچنین کابل هایی که برای فضای باز طراحی و تولید می شوند جهت مقاومت در برابر عناصر بیرونی توسط یک پوشش ضد آب مشکی مشخص می شوند.

انواع رنگ بندی سیم و کابل

در میان کابل های مختلف کابل های اترنت بیشترین استفاده را در زندگی روزمره و ارتباط میان کامیپوتر ها، مودم ها و سوییچ ها دارند از این رو مشکلات و قطعی کابل ها بیشتر در آن ها به چشم می خورد و لازم است از رنگبندی کابل های اترنت آگاهی داشته باشید.

کابل های اترنت 8 سیم دارند که ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشند که برخی از این رنگ ها در زیر آمده اند:

  • اترنت خاکستری: اغلب کابل های خاکستری به عنوان کابل استاندارد برای اتصال عمل می کنند و بیشتر در اماکن مسکونی و تجاری این رنگ را مشاهده می کنید.
  • اترنت سبز: رنگ سبز معمولاً نشان دهنده یک اتصال متقاطع است. اتصالات متقاطع ارتباط بین چندین رایانه یا دستگاه مختلف را در یک شبکه امکان پذیر و آن ها را به صورت فیزیکی به یکدیگر متصل می کند.
  • اترنت آبی: کابل های آبی بیشتر برای اتصال به سرور ترمینال بکار برده می شود همچنین کابل های سرور ترمینال چندین سیستم را در یک شبکه محلی  (LAN) قرار می دهند و نقش رابط در اتصال با سرور پایانه را در هر نوعی ایفا می کنند.
  • اترنت زرد: برای انجام اتصالات برق از طریق کابل های اترنت، از کابل های زرد استفاده می شود چون از این کابل ها جریانی به قدرت 30 وات عبور خواهد کرد و از این رو رنگ زرد نوعی هشدار برای کار کردن با آن ها محسوب می شود.

با ما تماس بگیرید

رنگبندی کابل های پچ کورد

کابل های پچ کورد که برای اتصالات کامیپوتر و به طور کلی متصل شدن به یک شبکه استفاده می شوند نیز از رنگبندی مخصوص به خود برخوردارند.

کد و استانداردهای رنگ کابل پچ: {نکته: هررنگ به پوشش پچ کورد اشاره دارد.}

  • خاکستری: نشان دهنده اتصالات استاندارد شبکه است.
  • سیاه: به عنوان یک رنگ عمومی و پیش فرض استفاده می شود.
  • بنفش: نشان دهنده اتصالات دیجیتال غیر اترنت است.
  • آبی: اتصالات سرور ترمینال را نمایان می کند.
  • سبز: همچون اترنت ها نشان دهنده اتصالات متقاطع است.
  • زرد: اتصال POE یا همان اترنت ها را نشان می دهد.
  • نارنجی: به معنی غیر اترنت بودن یا اتصالات آنالوگ است.
  • رنگ صورتی و سفید: گزینه رنگ اضافی برای هر عملکرد محسوب می شود.
  • قرمز: دوربین های IP را نشان می دهد.

در خصوص رنگبندی کابل ها این نکته را مدنظر داشته باشید که پیروی از دستورالعمل رنگ ها برای عملکرد صحیح و یا تعمیر و عیب یابی لازم است.

سیم و کابل و رنگ بندی آنها

استاندارد رنگبندی کابل های اداری

استاندارد رنگبندی کابل های اداری برای زیرساخت مخابراتی ساختمان های تجاری به شرح زیر است:

  • بنفش: پایان کابل های متصل به دستگاه های معمولی مانند کامپیوتر یا شبکه های LAN
  • آبی: پایان رسانه های مخابراتی (شما کابل آبی را اغلب در اتاق تجهیزات کابلی مشاهده می کنید)
  • سبز: برای طبقه بندی یک اتصال متقاطع استفاده می شود که مستقیماً کامپیوترها یا دستگاه های مختلف را به هم متصل می کند.
  • زرد: به معنای پایان آلارم{ همچنین امنیت و سایر مدارهای مختلف را نیز نشان می دهد}
  • نارنجی: نقطه مرزی
  • قرمز: پایان سیستم های تلفن
  • سفید: کابل ستون عناصر سطح اول
  • خاکستری: کابل ستون عناصر سطح دوم

 

سیم فاز و نول

جریان الکتریکی که جنبه های بسیاری از زندگی مدرن را تحت الشعاع قرار می دهد توسط سیم ها و کابل ها منتقل می شود. در سیم و کابل ها علاوه بر رنگبندی کابل ها، نوع جریانی که در سیم وجود دارد نیز پر اهمیت است که در دو نوع فاز و نول می توانیم آن ها را دسته بندی کنیم.

در واقع سیم فاز همان سیمی است که می تواند در مواقعی باعث برق گرفتگی شود چرا که جریان الکتریکی را منتقل می کند و سیم اصلی در ارتباطات برقی محسوب می شود اما سوال اینجاست که سیم نول چه نقشی را در انتقال جریان ایفا می کند؟

حتما شما هم ضرب المثل “هر رفتی، یه اومدی داره” را شنیده اید و این بی ربط به علت وجود نول نیست، در واقع جریانی که در سیم فاز جریان می یابد و باعث رسیدن جریان به دستگاه ها می شود، باید بازگردد و این کار توسط سیم نول انجام می شود. بنابراین نمی توان گفت که کدام یک اهمیت بیشتری دارد و هر دو برای حفظ جریان لازم و ضروری اند.

 

رنگ سیم فاز و نول

برای دانستن رنگ سیم های فاز و نول ابتدا باید بدانید که کدام قطب یا سر مثبت و کدام سر منفی محسوب می شوند. سیم مثبت در واقع به سیمی گفته می شود که وظیفه عبور جریان بیشتری را دارد. به عبارت بهتر جریان بیشتری را از خود عبور می دهد و هنگامی که با این سیم کار می شود باید جانب احتیاط رعایت شود.  بنابراین سیم فاز، سیم مثبت محسوب می شود که اغلب با پوشش مشکی می توانید آن را بشناسید و سیم مقابل یا مکمل آن که سیم خنثی خواهد بود به رنگ سفید است.

سیم و انواع رنگبندی آن ها

سیم ارت و رنگبندی کابل ها

سیم ارت علاوه بر فاز و نول در مدارها وجود دارد که جزو قطعات اصلی مدار نیست اما برای تامین امنیت و جلوگیری از ایجاد جرقه و آتش سوزی کاربرد دارد که همان سیم اتصال به زمین است و جریان های پراکنده و ولتاژ های اضافی را به زمین منتقل می کند.

اگر رنگ سیم ارت را بدانیم می توانیم در مواقع خطر اقداماتی از طریق آن انجام دهیم. از آنجایی که هر چیزی که به زمین مربوط باشد سبز رنگ است، سیم ارت نیز به همین رنگ مشاهده می شود، البته حالت های مختلفی برای انواع سیم های ارت وجود دارد مثلا نوعی از سیم ارت کاملا سبز است، نوع دیگر سبز همراه با یک نوار زرد مشاهده می شود و نوع دیگر ممکن است پوشش سبز رنگ نداشته باشد که آن سیم مسی آزاد است و می تواند خطرآفرین باشد.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله توانستید به درک درستی از رنگبندی کابل ها برسید. بنابراین هنگام کار با انواع سیم کمتر دچار سردرگمی می شوید و می توانید کاربرد هر سیم را تشخیص دهید. حال که تا پایان این مقاله همراه ما بودید بهتر است از سایر مقالات سایت دیدن کنید. همچنین می توانید برای خرید انواع سیم و کابل خراسان الکتریک از طریق همین سایت اقدام کنید و بهترین محصولات را با بهترین قیمت دریافت نمایید.

 

سوالات متداول

  • آیا استاندار مشخصی برای رنگبندی کابل ها وجود دارد؟

هیچ استاندارد کلی جهانی برای رنگبندی سیم و کابل ها وجود ندارد و استانداردهایی که در حال حاضر وجود دارند نیز فاقد جزییات در مورد رنگ های خاص و عملکردشان هستند همچنین رنگ کابل ها می تواند بسته به صنعتی که قرار است در آن استفاده شود و کشوری که در آن عرضه می شود متفاوت باشد. با این حال اصول مشابه ای برای رنگ های روتین و پرکاربرد در این زمینه وجود دارد.

  • معمولا سیم فاز و نول چه رنگی دارد؟

برای دانستن رنگ سیم های فاز و نول ابتدا باید بدانید که کدام قطب یا سر مثبت و کدام سر منفی محسوب می شوند. سیم مثبت در واقع به سیمی گفته می شود که وظیفه عبور جریان بیشتری را دارد. به عبارت بهتر جریان بیشتری را از خود عبور می دهد و هنگامی که با این سیم کار می شود باید جانب احتیاط رعایت شود.  بنابراین سیم فاز، سیم مثبت محسوب می شود که اغلب با پوشش مشکی می توانید آن را بشناسید و سیم مقابل یا مکمل آن که سیم خنثی خواهد بود به رنگ سفید است.

 

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *