مقالات

آشنایی با انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر

انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر

حتما تاکنون نام برخی از انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر به گوشتان خورده است. به عنوان مثال: VGA، HDMI، Dvi،USB ، Display port ، SATA و Ethernet، تعدادی از کابل های اتصال هستند. هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند و برای عملکرد موفق رایانه ضروری می باشند. در ادامه به بررسی این کابل ها خواهیم پرداخت.

1.انواع کابل اتصال

کابل های صوتی و تصویری را می توان در دسته های اتصال RCA یا HDMI و  Display port تقسیم بندی کرد.

کابل های اتصال RCA

کابل ‌های رابط RCA مجموعه‌ای از 2 یا 3 کابل هستند که شامل ویدیوهای ترکیبی (رنگ زرد) و کابل‌های صوتی استریو (قرمز برای کانال سمت راست، سفید یا سیاه برای کانال صوتی سمت چپ) است. گاهی اوقات ممکن است کابل‌ های اضافی، جزیی از انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر در نظر گرفته شوند که به جای کامپوزیت، کانال‌ های صوتی و یا کامپوننت ویدیویی اضافی را ارائه می‌دهند.

ویدیو کامپوننت، تصویر بهتری را نسبت به کامپوزیت ارائه می دهد. زیرا سیگنال ویدیویی به سیگنال های مختلفی تقسیم می شوند در حالی که در مورد کامپوزیت، همه چیز از طریق یک پلاگین زرد رنگ منتقل خواهد شد.

کابل های RCA معمولاً برای اتصال پخش کننده DVD، بلندگوهای استریو، دوربین دیجیتال و سایر تجهیزات صوتی و تصویری به تلویزیون، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توانید یک کابل RCA را از طریق یک کارت فیلمبرداری به رایانه متصل کنید. این نوع کابل اتصال تصویر کامپیوتر به شما امکان می دهد، ویدیو را از یک دوربین فیلمبرداری آنالوگ قدیمی به هارد دیسک رایانه خود منتقل کنید.

کابل های HDMI

کابل HDMI ، استاندارد جدیدی است که انتقال صدا و تصویر را از طریق یک کابل فراهم می کند. HDMI از حداکثر وضوح 4096×2160 با حداکثر 8 کانال صدای دیجیتال پشتیبانی می کند و برای اتصال پخش کننده های Blu-Ray به تلویزیون HD استفاده می شود.

کابل های استاندارد HDMI می توانند تا 5 متر طول داشته باشند، اما کابل های با کیفیت بالاتر می توانند تا 15 متر باشند و طول آن را می توان با تقویت کننده ها افزایش داد. HDMI با DVI سازگار است، بنابراین می توانید از یک مبدل برای تماشای ویدیو در دستگاه DVI از طریق کابل HDMI استفاده کنید، اگرچه نوع دیگری از کابل اتصال تصویر کامپیوتر، برای صدا داشته باشید.

کابل hdmi

  • مزایای HDMI

  1. متون با وضوح بیشتری روی صفحه نمایش داده می شوند.
  2. انتقال با کمترین تاخیر و ویدیو با کیفیت بهتر ارائه داده می شود.
  3. احراز هویت و رمزگذاری داده های حمل شده توسط کابل ها، صورت می گیرد.
  4. به دلیل پشتیبانی از فرمت های مختلف بیت، می تواند عمق رنگ ها را ارائه دهد.
  5. سیگنال های HD بدون هیچ فشرده سازی منتقل می شوند و از این رو، کیفیت سیگنال کاهش پیدا نمی کند.
  6. کابل رابط HDMI، در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر را می توان برای انتقال سیگنال های صوتی و تصویری استفاده نمود. از این رو دیگر نیازی به کابل های صوتی و تصویری جداگانه نیست.
  7. به وسیله ی HDMI، اتصال بین دستگاه ها با تعداد کابل کمتری صورت می گیرد و این کار را ساده تر می کند.
  8. ارتباط دوطرفه با تنظیمات خودکار را ارائه می دهد. از این رو می توان از هرگونه مداخله خارجی برای شناسایی بهترین وضوح و فرمت های صوتی اجتناب کرد.
  9. رابط HDMI در بسیاری از دستگاه‌ های هوشمند مانند لپ ‌تاپ و تبلت موجود است و از این رو می ‌توان آن ‌ها را با تلویزیون سایز بزرگ متصل کرد. در واقع با این کابل اتصال تصویر کامپیوتر، نمایشگر بزرگ ‌تری برای مشاهده برنامه‌ها ایجاد می شود.
  10. این کابل یکپارچگی سیگنال را حفظ کرده و از این رو امکان انتقال محتوای HD بدون هیچ گونه تخریب یا تغییر وجود دارد.
  • معایب HDMI

  1. کابل های HDMI، در مقایسه با کابل های آنالوگ گران هستند.
  2. اجرای همزمان چند برنامه کاربردی در چندین مکان دشوار است.
  3. گاهی اوقات تأخیر در احراز هویت، می‌تواند به صفحه ‌های خالی منجر شود.
  4. به منظور استفاده برای رابط DVI، به کابل صوتی جداگانه نیاز دارد. به همین دلیل باید از آداپتور HDMI-DVI استفاده کنید.
  5. HDMI دسته یک، فاصله حدود 35 متر را پشتیبانی می کند. در حالی که HDMI دسته 2 در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر از فاصله حدودی 10 متر پشتیبانی می کند.

کابل های DisplayPort

DisplayPort کابل دیجیتال ترکیبی ویدئو و صدا است که بیشتر در رایانه ها استفاده می شود. این کابل اتصال تصویر کامپیوتر از رزولوشن 2560 ، 1600 و 60 هرتز پشتیبانی می کند. یکی دیگر از ویژگی های آن پشتیبانی تا 8 کانال صوتی دیجیتال است. کانکتور Mini DisplayPort در حال حاضر در مک بوک ها استفاده می شود، اما در آینده نزدیک می توان آن ها را در رایانه های دیگر نیز به کار برد.

کابل های استاندارد DisplayPort ، می توانند تا 3 متر طول داشته باشند، اما در رزولوشن پایین تر کابل ها تا 15 متر هستند.

 کابل DisplayPort

  • مزایای DisplayPort

  1. دارای کلیپ‌های اتصال دهنده مناسب
  2. پشتیبانی با کیفیت بالا از فنآوری Sync
  3. دارای نرخ انتقال بالاتر در مقایسه به HDMI
  4. پخش تصاویر روی صفحات نمایشگر توسط یک درگاه
  5. پشتیبانی مناسب از انویدیا G-Sync و AMD FreeSync
  • معایب DisplayPort

  1. ایجاد افت کیفیت در زمان به کارگیری کابل با متراژ بالا در مقایسه با دیگر انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر

 

2. کابل های ویدئویی

کابل اتصال VGA

یکی از رایج ترین کانکتورهای ویدئویی برای نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون های با کیفیت بالا، کابل VGA است. یک کانکتور استاندارد VGA دارای 15 پین است و به غیر از اتصال کامپیوتر به مانیتور، می توانید از کابل VGA نیز برای اتصال لپ تاپ خود به صفحه تلویزیون یا پروژکتور استفاده کنید.

کابل‌های مبدل نیز برای اتصال مانیتورهای VGA به رایانه‌های جدیدتر که فقط سیگنال‌های HDMI یا DVI را تولید می‌کنند، در دسترس هستند. نوع کوچکتر VGA، Mini-VGA است، که در برخی از لپ تاپ ها موجود می باشد. اما با کمک یک مبدل، می توانید هر مانیتور VGA استاندارد را به یک پورت Mini-VGA لپ تاپ خود متصل کنید.

  • مزایای VGA

  1. به راحتی به انواع کامپیوترها و تلویزیون ها، به ویژه مانیتورهای CRT (لوله پرتو کاتدی) متصل می شود.
  2. از نرخ تازه‌ سازی بالاتری پشتیبانی می ‌کند که به شما امکان می دهد تا حرکت نرم‌ تر و پاسخ سریع‌ تری داشته باشید.
  • معایب VGA

  1. توانایی پشتیبانی از صدا را ندارد.
  2. وضوح کمتری ارائه می دهد و از 4K پشتیبانی نمی کند.
  3. لپ تاپ ها و رایانه های مدرن به ندرت دارای پورت VGA هستند.

کابل vga

پورت مانیتور DVI

اگر اخیراً کامپیوتری خریداری کرده اید، به احتمال زیاد برای کابل اتصال تصویر کامپیوتر، به جای VGA به DVI مجهز می باشد. نسل جدید لپ‌تاپ های نازک، از انواع کوچک ‌تر DVI مانند Mini-DVI و Micro-DVI استفاده می‌کنند. کابل DVI دارای 29 پین است، اگرچه برخی از کانکتورها بسته به پیکربندی ممکن است پین کمتری داشته باشند.

سیگنال ویدئویی DVI با HDMI سازگار است، بنابراین یک مبدل ساده می تواند به نمایشگر DVI اجازه دهد ورودی را از کابل HDMI دریافت کند. علاوه بر این، مبدل های DVI به VGA نیز برای اتصال کارت گرافیک جدید به مانیتور قدیمی که فقط از حالت VGA پشتیبانی می کند، در دسترس هستند.

  • مزایای DVI

  1. سرعت انتقال سیگنال های دیجیتالی توسط DVI، در مقایسه با دیگر انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر بالا است، بنابراین، داده های ارسال شده توسط خط DVI، سیگنال ضعیف نخواهند بود. به همین دلیل، رنگ خالص تر و ظاهر، واقعی تر خواهد بود.
  • معایب  DVI

  1. اگر نمایشگر خیلی بزرگ باشد، سیگنال ارسالی تار می شود.
  2. زمانی که وضوح تصویر از 1280×1024 بیشتر شود، خطاهای آشکاری رخ می دهد.

کابل S-Video

کابل‌های S-Video که به عنوان کابل ‌های ویدیویی جداگانه در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر، شناخته می‌شوند، سیگنال ‌های ویدئویی آنالوگ را حمل می‌کنند و به طور معمول، برای اتصال پخش‌کننده‌ های DVD، دوربین ‌های فیلم‌ برداری و کنسول‌ های ویدئویی قدیمی‌تر به تلویزیون استفاده می ‌شوند. شکل کانکتورهای استاندارد S-Video گرد بوده و ممکن است بین 4 تا 9 پین داشته باشند.

3.کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال خطوط انتقال برق هستند. آن ها سیگنال های فرکانس بالا را از یک نقطه به نقطه دیگر با اتلاف کم سیگنال ارسال می کنند. آن ها کاربردهای زیادی دارند، از جمله خطوط تلفن، تلویزیون کابلی، اینترنت، تقویت کننده های سلولی و غیره را شامل می شوند.

در میان انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر، این کابل ها، دارای اندازه ها و طول های مختلفی هستند که هر کدام برای مصارف خاصی طراحی شده اند. هسته کابل های کواکسیال، از یک سیم فولادی منفرد یا مسی تشکیل شده است. سیگنال با فرکانس بالا به همین وسیله توسط این کابل حمل می شوند.

یک عایق دی الکتریک که اغلب از پلاستیک ساخته شده است، سیم را احاطه کرده و فاصله بین هادی مرکزی و لایه بعدی را ثابت نگه می دارد. سپر فلزی ساخته شده از مس، آلومینیوم یا سایر فلزات بافته شده، دور عایق می پیچد. اینگونه، تداخل الکترومغناطیسی خارجی لغو می شود. لایه نهایی یک لفاف یا ژاکت لاستیکی است که کل پیکربندی را عایق می کند. این یکی از کابل های کاربردی در میان انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر است.

 

کابل کواکسیال

  • مزایای کواکسیال

  1. ارزان بوده و سیم کشی و نصب آن ها آسان است.
  2. دارای مقاومت خوب در برابر EMI می باشند.
  3. دارای حداکثر ظرفیت 10 مگابیت بر ثانیه هستند.
  • معایب کواکسیال

  1. خرابی یک کابل، می تواند کل شبکه را از بین ببرد.

4.کابل و کانکتورهای یو اس بی

می‌توانید در میان انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر، از کابل‌ های USB برای اتصال بیشتر دستگاه‌های جدید از جمله فلش مموری، پخش‌کننده‌ های رسانه ‌ای قابل حمل، مودم‌ های اینترنتی و دوربین ‌های دیجیتال، به رایانه استفاده کنید. لوازم جانبی کامپیوتر مانند ماوس، کیبورد، وب کم، هارد درایو قابل حمل، میکروفون، چاپگر، اسکنر و بلندگو نیز می توانند از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل شوند.

علاوه بر این، کابل‌های USB نیز برای شارژ انواع گجت‌ها از جمله تلفن‌های همراه یا برای انتقال داده‌ها از یک رایانه به رایانه دیگر استفاده خواهند شد. این را باید اضافه کنیم که انتهای دیگر کابل USB ممکن است دارای کانکتورهای مختلفی از جمله USB-B یا کانکتورهای کوچکتر مانند Mini-USB و Micro-USB باشد.

5.اتصالات کابل های صوتی

جک هدفون 2.1 – 3.5 میلی متری

در میان انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر و اتصالات صوتی، جک استاندارد 3.5 میلی متری صدا، رایج ترین کابل صدا برای هدفون است که به عنوان کانکتور TSR شناخته می شود. این در اندازه ‌های مختلفی موجود است، اما رایج ‌ترین مواردی که در رایانه‌ها استفاده می ‌شود، جک صوتی 3.5 میلی‌متری یا 1/8 اینچی است.

به طور معمول، اغلب میکروفون ها و بلندگوها، توسط این کابل های صوتی، به رایانه متصل می شوند. پورت میکروفون رایانه ها، معمولاً صورتی است. در حالی که درگاه بلندگو که در آن کابل صدای استریو را وارد می‌کنید، سبز رنگ است.

برخی از رایانه ‌ها دارای پورت ‌های صوتی TSR اضافی با رنگ ‌های سیاه، خاکستری و طلایی هستند. این ها به ترتیب برای خروجی عقب، جلو و مرکزی ساب ووفر مورد استفاده قرار می گیرند.

صوتی نوری دیجیتال

در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر، این مدل از کابل، برای صدای سطح بالا، مانند زمانی که می خواهید خروجی یک پخش کننده DVD یا ستاپ باکس را به سینمای خانگی Dolby متصل کنید، به کانکتور TOSLINK نیاز دارید.

کابل صوتی نوری دیجیتال

کابل نوری Toslink

این کابل ‌ها از نوع فیبر نوری هستند و می‌توانند صدای دیجیتال خالص را از طریق نور منتقل کنند. برخی از لپ ‌تاپ ‌ها و تجهیزات صوتی، دارای جک mini-TOSLINK می باشند. اما می‌توانید از یک مبدل برای اتصال آن به پورت استاندارد استفاده کنید.

کابل های داده

Firewire، جایگزین جدیدتری برای USB در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر است و معمولاً برای اتصال دوربین های فیلمبرداری دیجیتال و هارد دیسک های خارجی به رایانه استفاده می شود. Firewire معمولاً دارای 6 پین در کانکتور خود است، اگرچه انواع 4 پین نیز رایج می باشد.

کابل های eSATA

eSATA برای هارد دیسک ها مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که کابل های SATA به صورت داخلی برای اتصال هارد دیسک به مادربرد کامپیوتر استفاده می شود، کابل های eSATA برای هارد دیسک های قابل حمل طراحی شده اند و می توانند داده ها را سریعتر از USB یا FireWire در انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر منتقل کنند.

با این حال، کابل eSATA نمی تواند برق را انتقال دهد، بنابراین برخلاف USB، نمی توانید هارد اکسترنال را با eSATA تغذیه کنید. کابل eSATA تا حدودی با کابل SATA داخلی متفاوت است. این کابل، محافظ بیشتری دارد و به کانکتور بزرگتری تجهیز شده است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع کابل اتصال تصویر کامپیوتر و مزایا و معایب آن ها پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم نیاز شما را درباره کابل های اتصال، برطرف کنیم.

خراسان الکتریک تولید کننده و عرضه کننده انواع سیم و کابل است. اگر علاقه دارید درباره موضوعات دیگری همچون انواع عایق سیم و کابل، کاربرد توپ روی سیم برق و انواع کابل شبکه اطلاعات پیدا کنید، می توانید به مطالعه ی دیگر مقالات سایت بپردازید.

منابع: differencebetween , labnol

خراسان الکتریک

سوالات متداول

1- کابل های اتصال به چند دسته کلی تقسیم می شوند؟

کابل اتصال، کابل ویدیویی، کابل کواکسیال، کابل یو اس بی و کابل های صوتی انواع مختلفی از کابل اتصال تصویر کامپیوتر به حساب می آیند.

2- کابل های ویدیویی به چند نوع تقسیم می شوند؟

کابل اتصال VGA، پورت مانیتور DVI، کابل S-Video

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *