مقالات

هر آنچه باید درباره اصول کابل کشی بدانید

اشنایی با اصول کابل کشی

آنچه صنعت را روی دو پای خود محکم می کند تجهیزات و وسایلی است که در این زمینه استفاده می شود. سیم و کابل ها بخش مهمی از این زنجیره را تشکیل می دهند از این رو باید با نکات و اصول کابل کشی بیشتر آشنا شد. در ابتدا ممکن است این سوال پیش بیاید که کابل چیست؟ کابل یک سیم ضخیم یا یک دسته سیم درهم تنیده است که معمولا درون یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته و از آن برای انتقال برق یا پیام ها وسینگال های الکترونیکی استفاده می شود از طرفی به غیر از کاربرد و هدف ساخت آن عواملی مانند محل ساخت هم می توانند در شکل ظاهری آن تاثیر داشته باشند.

منظور از کابل کشی چیست؟

کابل کشی در لغت به کابل های الکترونیکی و یا پروسه ی قرار دادن آن ها در یک مکان اطلاق می شود اما نکات فنی و اصول کابل کشی چیست؟ هنگام انجام فرایند کار باید نکات مختلفی دقت شود. برای مثال استفاده از حداقل میزان طول کابل در پروسه ی کابل کشی، در معرض رویت قرارگرفتن یا غیر قابل رویت بودن کابل، میزان تا خوردگی کابل و … از مواردی هستند که باید به آن ها دقت کنید.

کابل کشی اغلب به روش های زیر قابل انجام است:

  • با استفاده از ماشین های حامل کابل (یدک کش ها)
  • کابل کشی به صورت دستی
  • کابل کشی با قرقره های متصل به موتور برقی که با قرارگیری در کف کانال قابل انجام است.
  • استفاده ی همزمان از ماشین های کابل نشان و شیارزن
  • استفاده از جرثقیل های دستی

کابل کشی چیست

استانداردها و اصول کابل کشی زمینی

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خطوط هوایی برای کابل کشی وجود نداشته باشد از کابل کشی زمینی استفاده می شود که این اتفاق عموما در مناطق پر جمعیت، خطوط تلفن و کارخانه ها می افتد چرا که ریسک خطر و احتمال آسیب به کابل ها در چنین مواقعی بیشتر خواهد بود.

کابل های زمینی انواع مختلفی دارند که شامل کابل های تسمه ای، کابل های اسکرین و کابلهای فشار می شوند و برای تمام آنها یک دستور العمل کلی کابل کشی و محافظت حداکثری کابل ها وجود دارد. از این رو در کابل کشی زمینی معمولا کابل ها را در کانال های حفر شده در زمین قرار می دهند که این موضوع علاوه بر سختی هایی در زمینه حفر کانال در هنگام قرار دادن کابل درون حفره، مشکلات دیگری اعم از وارد شدن ضربه به کابل را ایجاد می کند که با رعایت نکات و اصول کابل کشی زمینی می توان این آسیب ها و خسارات وارده به کابل را به حداقل رساند.

 همچنین در کابل کشی زمینی باید به جنس خاک زمین محل کابل کشی بسیار دقت کرد. چرا که استفاده از کابل ها در زمین هایی که خاک بشدت اسیدی یا قلیایی دارند می تواند از عمر مفید کابل بکاهد.

 از دیگر مواردی که قبل از کابل کشی توسط متخصصین باید بررسی شود جنس خاک از نظر قلیایی بودن است، لازم به ذکر است کابل ها در زمین هایی که دارای آهک و کلر هستند عمر کوتاه تری دارند و خاک های مرطوب می توانند باعث خوردگی و زنگ زدی کابل شوند.  هنگام کابل کشی در زمین هایی با ویژگی هایی که ذکر شدند، باید دقت داشت، که کابل با جنس مناسب و سازگار با شرایط خاک، یا کابل های مخصوص با روکش های مقاوم انتخاب و استفاده شود.

با وجود اینکه قیمت کابل ها با روکش مخصوص، بیشتر از کابل های معمولی بدون روکش است. اما این کابل ها دربرابر خوردگی و زنگ زدگی درخاک های اسیدی و مرطوب بسیار با دوام تر هستند. همچنین هرچه خمش کمتری در کابل وجود داشته باشد کابل عمر بیشتری خواهد داشت. به صورت کلی یکی از اصول کابل کشی این است که به میزان وارد شدن فشار به کابل و کشش کابل دقت کنید. از طرفی پیچ خوردگی و جمع شدن کابل هم از مواردی است که می تواند به بدنه ی کابل صدمه وارد کند.

استاندارد کابل کشی

اصول کابل کشی

عمق کانال، بسته به تعداد کابل ها متغیر است. اما به طور کلی عمق کانال ها باید حداقل سی سانتی متر و عرض کانال ها باید بین سی سانتی متر تا یک متر باشد اما باید دقت کرد که در کانال هایی با پهنای بیشتر احتمال تا خوردگی کابل بیشتر است. در مناطق شهری معمولا عمق کانال را شصت سانتی متر در نظر می گیرند. از دیگر نکاتی که باید هنگام کابل کشی رعایت کرد فاصله ی بین دو کابل درون کانال می باشد که باید دست کم پنج سانتی متر باشد.

همچنین در کانال هایی که کابل های فشار ضعیف و فشار متوسط عبور می کنند باید کابل های فشار متوسط را در عمق بیشتر قرار داد و سپس روی آن را با شن و لایه ی عایق مخصوص جهت محافظت پوشاند و روی آن را کابل های فشار ضعیف پوشیده شده با شن قرارداد. اصول کلی کانال های کابل کشی را می توان به این شکل بیان کرد: کف و دیواره های کانال از بتن و فضای اطراف کابل ها از شن و ماسه ی نرم و روی آن آجر چینی قرار می گیرد همچنین از مزایای شن و ماسه علاوه بر نرمی آن و ایجاد بستر مناسب می توان به وجود هوا بین ذرات آن جهت کاهش حرارت کابل هم اشاره کرد.

استاندارد ها و اصول کابل کشی صنعتی

در مراکز صنعتی کابل ها بسیار پرکاربردند و برای حفظ ارتباط یا استفاده از جریان های متفاوت الکتریسیته استفاده می شوند. بنابراین اهمیت استانداردها و اصول کابل کشی صنعتی در چنین مواقعی روشن خواهد شد. همچنین برای کابل کشی در مراکز صنعتی از کابل کشی درون کانال های زمین که به آن کابل کشی زمینی می گویند یا از انواع دیگر آن استفاده می شود.

مانند کابل کشی درون کانال های فلزی که از جنس فولاد می باشند. با استفاده از جدا کننده ها می توان درون کانال ها را به قسمت های مختلفی تقسیم کرد و از طریق آن انواع مختلفی از کابل ها مانند کابل فشار قوی و فشار ضعیف را عبور داد.

البته باید در هنگام کابل کشی با تعداد کابل های زیاد به موارد متعددی دقت کرد برای مثال در کابل کشی ها هر چه تعداد کابل افزایش یابد، جریان عبوری از کابل ها نیز باید کاهش پیدا کند و یا در درجه حرارت های بالاتر باید جریان عبوری از کابل ها را هم افزایش داد. در صورتی که تعداد کابل های یک پروژه، بیشتر از حد معمول افزایش یابد به طوری که احتمال افزایش درجه حرارت وجود داشته باشد باید از روکش های مخصوص مقاوم به گرما جهت جلوگیری از آسیب به کابل استفاده کرد.

کابل کشی در مراکز صنعتی

کابل کشی در صنایع مختلف

اصول کابل کشی بر روی دیوار

از جمله اصول کابل کشی دیواری، می توان به مواردی از قبیل تعداد کابل عبوری اشاره کرد. برای مثال در این نوع کابل کشی، اگر کابل ها در معرض دید قرار دارند، نباید تعداد کابل ها از پنج عدد بیشتر شود. همچنین باید با استفاده از امکانات مناسب شرایط را به نحوی پیش برد که از آویزان شدن کابل ها و به اصطلاح شکم کردن کابل ها جلوگیری کرد.  برای این کار می توان از تعداد مناسبی بست همچون بست های رکابی استفاده کرد.

یکی دیگر از اصول مهم کابل کشی دیواری، فاصله ی هر کابل با کابل های مجاور است. در این نوع کابل کشی فاصله ی کابل ها از سی سانتی متر تا هشتاد سانتی متر می تواند متغیر باشد. به طور متوسط می توان فاصله ی نیم متر بین دو کابل مجاور در کابل های با سطح مقطع متوسط در نظر گرفت.

 در کابل های با سطح مقطع کمتر، فاصله ی کابل ها را تا سی سانتی متر می توان کم کرد و در کابل های ضخیم تر می توان این فاصله ی بین کابل ها را تا هشتاد سانتی متر افزایش داد. همچنین با توجه به نوع کابل که نقش انتقال پیام یا فشار های متفاوت الکتریسیته را دارد می توان فاصله هایی را جهت تفکیک کابل ها و ایمنی بیشر رعایت کرد.

سخن پایانی

کابل ها کالاهای ارزشمندی هستند که هنگام استفاده از آن ها باید بسیار مراقب بود و از نکات مهم و اصول کابل کشی غافل نشوید. برای مثال از قرار دادن آن ها در لبه های تیز باید جلوگیری کرد و مراقب محل های تاخوردگی و خمش آنها بود. از دیگر موارد مهم هنگام کابل کشی که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد، وارد شدن ضربه به کابل ها یا افتادن آن ها می باشد. از طرفی استفاده از پرسنل و نیروی کار آموزش دیده و با تجربه می تواند بسیار موثر واقع شود.

حال که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، خوشحال می شویم از سایر مقالات سایت دیدن کرده و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • کابل کشی به چه معناست؟

کابل کشی در لغت به کابل های الکترونیکی و یا پروسه ی قرار دادن آن ها در یک مکان اطلاق می شود. هنگام انجام فرایند کار باید نکات مختلفی دقت شود. برای مثال استفاده از حداقل میزان طول سیم و کابل در پروسه ی کابل کشی، در معرض رویت قرارگرفتن یا غیر قابل رویت بودن کابل، میزان تا خوردگی کابل و … از موارد اصول کابل کشی هستند که باید به آن ها دقت کنید.

  • کابل کشی معمولا به چه روش هایی انجام می شود؟

با استفاده از ماشین های حامل کابل (یدک کش ها)، کابل کشی به صورت دستی، کابل کشی با قرقره های متصل به موتور برقی که با قرارگیری در کف کانال قابل انجام است. استفاده ی همزمان از ماشین های کابل نشان و شیارزن و استفاده از جرثقیل های دستی.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *