مقالات

آشنایی با اتصالات سیم و کابل

اتصالات سیم و کابل

در بسیاری از مقالات درمورد سیم وکابل، انواع عایق بندی و موضوعاتی از این قیبل صحبت کردیم؛ و اما امروز قصد داریم تا درمورد یکی از بخش‌های مهم در مورد اتصالات سیم و کابل صحبت کنیم. اتصال سیم و کابل نقش بسیار بزرگی را به عهده دارند؛ زیرا وجود اتصالات معیوب در مدار الکتریکی منجر به عملکرد ناقص مدار می‌شود. در واقع این تجهیزات باید از لحاظ مکانیکی محکم و مستحکم باشند. این اتصالات در دو دسته اتصالات غیر لحیمی و لحیمی قرار دارند.

پس بطورکلی اتصال سیم و کابل نقش بسیار مهمی را در سیم کشی برق ساختمان بر عهده دارند زیرا در صورت بروز مشکل و عیب بین اتصالات سیم و کابل مطمئناً عملکرد سیم کشی برق در ساختمان زیر سؤال می‌رود.

کابل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات با توجه به قوانین مربوط به سیم‌کشی و سایر پارامترها استفاده می‌شوند. در حقیقت هدف کلی استفاده از این لوازم، برقراری ارتباط و اتصال بین هادی‌ها در جهت ایجاد نیروی الکتریسیته و برق می‌باشد.

اتصالات سیم و کابل

 

منظور از اتصالات سیم و کابل چیست؟

اتصالات سیم و کابل تجهیزاتی هستند که در مدار الکتریکی کاربرد گسترده‌ای دارند. این اتصالات به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شوند. این ابزارها دارای انواع مختلفی هستند و در حوزه‌های گوناگون استفاده می‌شوند. نقش تجهیزات منتقل کننده جریان الکتریسیته در صنعت برق بسیار پررنگ می‌باشد.

بنابراین این اتصالات در زمینه عملکرد درست سیم و کابل تاثیرگذار هستند و از این بابت است که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.  تجهیزات غیر لحیمی خود به سه دسته تقسیم می شوند. از این لوازم می‌توان به اتصالات پیچ و مهر‌ه‌ای، اتصالات فیشی و اتصالات ترمینالی اشاره کرد. دسته دیگر اتصالات لحیمی هستند که در تولید این تجهیزات از لحیم سخت استفاده کرده‌اند. ترمینال‌ها برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند و هر کدام از این لوازم طبق اصول خاصی ساخته شده‌اند.

ترمینال در سه دسته تابلویی، سرامیکی و شاخه‌ای وجود دارد. اتصالات مورد استفاده در صنعت برق براساس تشخیص برق کار استفاده می‌شوند. اتصالات غیر لحیمی در فرایند لحیم کاری سخت تولید می شوند. این موضوع سبب شده تا از شرایط نصب دشواری برخوردار باشند. کابلشوها از دیگر تجهیزات مهم در اتصالات هستند. این ابزارها برای اتصال سیم هایی که قطر زیادی دارند استفاده می شوند.

کابل‌ها با وسایل و تجهیزاتی که با جنس اتصال و مشخصات کابل سازگار هستند به وسایل الکتریکی متصل می‌شوند که این تجهیزات را به نام اتصالات سیم و کابل می‌شناسیم. لازم به ذکر است که جنس نوع اتصال باید با جنس کابل و سیم یکی باشد.

انواع اتصالات سیم و کابل

اتصالات به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و همچنین کاربرد و شیوه ساخت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای متصل کردن هادی‌ها به یکدیگر از فرایند لحیم کاری سخت استفاده می‌کنند. در حقیقت لحیم سخت مقاومت بالایی داشته و به نوعی اتصال جدا نشدنی به شمار می‌رود.

لحیم سخت از لحاظ میزان مقاومت تفاوت بسیار زیادی با لحیم کاری نرم دارد. نام دیگر این فرآیند، جوش برنج است‌. در مواقعی که کابل به دلایل گوناگونی آسیب ببیند و نیاز به ترمیم آن باشد، برای اتصال کابل‌ها از یک سری تجهیزات استفاده می‌کنند.

این تجهیزات سبب حفاظت از محل اتصال در برابر عواملی نظیر رطوبت و فشار مکانیکی می‌شوند. از جمله این وسایل می‌توان به سرکابل و مفصل اشاره کرد. این تجهیزات با استفاده از مواد عایق ساخته می‌شوند. به علاوه دارای اندازه‌های مختلف بوده و در موارد گوناگون استفاده می‌شوند.

در واقع از آنجایی که هدف کلی استفاده از اتصالات الکتریکی، ایجاد مسیری مطمئن برای عبور برق است، این تجهیزات بسیار مهم تلقی می شوند. بنابراین باید به بهترین شکل ممکن ساخته شوند و از استاندارد های لازم برخوردار باشند. کنتاکتورها مانند ترمینال، از انواع اتصالات رایج هستند. کاربرد آن‌ها  در انشعاب گیری از  سیم می‌باشد. این تجهیزات در سه مدل پیچی، پنج خانه و سه خانه موجود هستند.

سرسیم‌ها در انواع گوناگونی مانند تیغه‌ای، میله‌ای، حلقه‌ای و کشویی وجود دارند و با توجه به ساختار در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. تجهیزات غیر لحیمی برخلاف سایر اتصالات مشابه فرایند لحیم‌کاری سخت را نمی‌گذرانند. بنابراین به سرد شدن لحیم کاری نیاز ندارند و از لحاظ نصب، فرایند ساده‌تری را طی می‌کنند. اتصالات ترمینالی خود به دو نوع معمولی و مدار چاپی تقسیم می شوند.

 

انواع اتصالات غیر لحیمی

انواع اتصالات غیر لحیمی 

یکی از روش‌های اﺗﺼﺎﻻت ﺳﻴﻢ و کابل؛ می توان به اتصالات پیچ و مهره ای اشاره کرد. این اتصالات کاربرد زیادی داشته و در کلید برق و پریزها نیز استفاده می‌شوند. برای متصل کردن این اتصالات به یکدیگر از پیچ چهارسو، پیچ گوشتی آلن، دوسو و پیچ شش گوش و غیره استفاده می‌کنند. این تجهیزات با روش خاصی ساخته شده و کاربرد زیادی در صنعت برق دارند‌.

اتصالات پیچ و مهره ای خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. اتصالات پیچی
  2. پیچ و مهره

 این تجهیزات در بخش‌هایی مانند ریل‌ها کاربرد دارند. به این صورت که با سوراخ سرتاسری به وسیله پیچ‌ها بسته می‌شوند. در واقع پیچ و مهره دو بخش را به یکدیگر می‌چسباند. در این فرایند از واشر استفاده می‌کنند زیرا واشرها از بروز آسیب به مهره ها مانع می‌شوند.

دسته دیگر اتصالات با رزوه های داخلی هستند. این تجهیزات در المان‌های حفاظتی و پریز کاربرد بسیار زیادی دارند. این اتصالات همراه با واشر و المان‌های ایمنی استفاده می‌شوند. وظیفه این تجهیزات انتقال نیروی کششی به قطعه است. نیروی کششی از پیچ ایجاد شده و توسط مهره به قطعه منتقل می شود.

علاوه بر تجهیزات پیچ و مهره ای دسته‌ای دیگر از اتصالات به نام اتصالات فیشی بسیار مهم تلقی می‌شوند. این لوازم به نام اتصالات هادی نیز شناخته شده هستند. این تجهیزات با توجه به سطح مقطع سیم در سایزهای گوناگون ساخته شده‌اند‌. از این وسایل هنگامی استفاده می‌شود که بخواهید سیم رشته‌ای را در زیر پیچ قرار دهید.  این تجهیزات سختی و دشواری‌های اتصالات دیگر را ندارند به همین دلیل در صنعت برق پرطرفدارتر هستند.

 

سخن پایانی

سیم و کابل در وسایل الکتریکی نقش بزرگی دارند. در این مطلب در مورد انواع اتصالات سیم و کابل اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. این اتصالات به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و با توجه به نوع ساختار در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شوند. به طور کلی در دو دسته لحیمی و غیر لحیمی قرار دارند.

اتصالات نوع اول با لحیم کاری سخت ساخته می‌شوند. اتصالات نوع دوم نیز شامل اتصالات پیچ و مهره، فیشی و ترمینال‌ها هستند. در واقع هدف اصلی استفاده از این تجهیزات، برقراری ارتباطی مطمئن برای ایجاد نیروی برق است. این اتصالات در مدار الکتریکی کاربرد بسیار بالایی دارند و در زمینه عملکرد درست سیم و کابل موثر هستند.

اتصالاتی که در فرایند لحیم کاری ساخته می‌شوند راه اندازی سخت‌تری دارند. اتصالات فیشی با توجه به پارامترهای مختلف در سایزهای گوناگون تولید می‌شوند و از آنجایی که فرایند ساخت آسان‌تری دارند در صنعت برق پرطرفدار هستند.

خراسان الکتریک

لینک منبع

 

سوالات متداول

  • چرا به اتصالات سیم و کابل نیازمندیم؟

اتصالات سیم و کابل نقش بسیار مهمی را در سیم کشی برق ساختمانی بر عهده دارند. در صورت بروز مشکل و عیب و نقصی بین اتصالات سیم و کابل مطمئناً عملکرد سیم کشی برق در ساختمان زیر سؤال می‌رود. هدف کلی استفاده از این اتصالات، برقراری ارتباط و اتصال بین هادی‌ها جهت ایجاد نیروی الکتریسیته و برق می‌باشد.

  • برای خرید سیم و کابل به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید؟

اگر قصد خرید سیم و کابل را دارید، لطفا با مشاورین ما در خراسان الکتریک تماس حاصل کنید تا پیش از تکمیل خریدتان، شما را به درستی راهنمایی کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *