مقالات

آشنایی با انواع لوله برق

معرفی انواع لوله برق

هدف استفاده از انواع لوله برق این است که بتواند به اندازه کافی از خانه یا محل کار، در برابر برق گرفتگی محافظت کند. همچنین برای اهداف زیبایی شناختی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، آن ها می توانند این امکان را فراهم کنند تا سیم و کابل های مختلف، به طور ایمن از یک لوله عبور کنند. این امر به ویژه در مورد تجهیزات سنگین  و بزرگ مانند موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و سیم کشی های در معرض آن ها اهمیت دارد.

علاوه بر این، از این لوله ها می توان به عنوان راهی برای گسترش سیم کشی برق، در داخل خانه یا محل کار استفاده کرد. زمان مناسب برای استفاده از انواع لوله برق هنگامی است که از ابتدا، سیم کشی برق را راه اندازی می کنید، یا هنگام سیم کشی مجدد یک ساختمان، نیاز به آن ها دارید.

اهمیت استفاده از لوله برق در سیم کشی ساختمان

لوله های برق، برای هدایت سیم های الکتریکی طراحی شده اند. از این لوله ها برای اهداف مختلف از جمله سیم کشی برق در فضای داخلی ساختمان استفاده می کنند. لوله های برق به منظور محافظت از خانه یا محل کار، در برابر آتش سوزی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، از آن ها می توان برای مسیریابی سیم کشی برق، مانند ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده کرد.

انواع لوله برق، اغلب از PVC، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم یا مس ساخته می شوند. این فلزات که رسانای خوبی هستند، امکان عبور جریان الکتریکی از لوله را نمی دهند. بنابراین می توان برق را با خیالی آسوده، از داخل ساختمان عبور داد.

برخی از افراد حتی از فولاد ضد زنگ به عنوان لوله برق استفاده می کنند، زیرا از فولاد گالوانیزه بادوام تر است. به این نکته باید اشاره نمود که لوله های برق، در اندازه های مختلف ساخته می شوند و بر اساس حجم سیم های برقی که از آن ها عبور می کند، در سایزهای متنوعی به کار گرفته می شوند.

انواع مختلف لوله برق

معرفی انواع لوله برق

انواع لوله های برق به روش های مختلفی استفاده می شوند، اما رایج ترین روش استفاده از آن ها در داخل خانه است. همچنین می توان از این لوله ها برای سیم کشی اصلی برق خانه علاوه بر جعبه های اتصال برق، استفاده نمود. از سویی دیگر، آن ها در ساختمان های تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه می‌توان سیم‌ و کابل ها را بدون استفاده از لوله های برق، در دیوار و کف اجرا کرد، اما هرگز نباید این کار را انجام داد. دفن لوله ها یا کابل های الکتریکی، فرآیند بسیار دشواری است؛ که ضرورت استفاده از انواع لوله برق را ایجاد می کند.

 این بدان دلیل است که زمین دارای مقاومت الکتریکی است و اگر خاک خیس و مرطوب باشد، می تواند یک مدار باز ایجاد کند. علاوه بر این، تکنسین های برق نمی توانند سیم ها را بدون استفاده از صاعقه گیر دفن کنند. بنابراین، برای سازه خود، به فکر لوله کشی برق باشید. در این جا پرکاربردترین لوله های برق، آورده شده اند.

لوله برق فولادی

لوله ‌های برق فولادی و لوله‌های فلزی الکتریکی (EMT)، محفظه‌ های بادوام مبتنی بر فولاد هستند که هادی ‌های سیم‌کشی الکتریکی را در یک ساختمان یا سازه هدایت می ‌کنند. همچنین می توانند از سیم ‌ها در برابر ضربه، رطوبت و بخارات شیمیایی محافظت کنند. انواع لوله برق، بر اساس ضخامت دیوار، سختی مکانیکی و مواد مورد استفاده، طبقه بندی می شوند. لوله های برق فلزی سخت (RMC) یک لوله رزوه ای با دیواره ضخیم هستند که معمولاً از فولاد روکش شده، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می شوند.

این در حالی است که لوله های فلزی (GRC)، یک لوله فولادی گالوانیزه هستند که با دیواره لوله ای ضخیم طراحی شده اند تا بتوان آن ها را رزوه کرد. لوله فلزی متوسط (IMC) نیز، یک نسخه نازک تر و سبک تر از RMC است. از سویی دیگر، لوله فولادی با پوشش پلی وینیل کلراید (PVC) برای محیط های بسیار خورنده استفاده می شود.

لوله برق فلزی

لوله برق خرطومی پی وی سی

در میان انواع لوله برق، لوله برق خرطومی پی وی سی، برای کابل کشی روی دیوار و روی زمین مناسب ترین گزینه است. دلیل این امر اين است، که به دلیل سختی کمتر، نصبی آسان دارد. ویژگی اصلی این نوع از لوله های برق، سطح آن هاست که انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند. بنابراین، گزینه ایده آلی برای گذاشتن کابل هایی هستند، که باید از زیر دیوارها و کف ها عبور کنند. جایی که موانع ساختاری، به دلیل لوله های غیر الکتریکی اضافی وجود دارد. ضمن آن که لوله‌های انعطاف‌پذیر و خرطومی PVC، در طیف گسترده ای و برای کاربردهای مختلف عرضه می ‌شوند.

انواع لوله برق در این مدل، در اشکال شکاف دار و بدون شکاف و بر اساس کاربرد نهایی در سیم کشی تولید شده اند. می توان گفت که لوله های خرطومی پلی پروپیلن، بهترین راه حل برای کاربردهایی هستند که مقاومت در برابر خمش ضروری است. این لوله ها انعطاف پذیری بسیار خوبی را نشان می دهند، علاوه بر این، سبک وزن بوده و نصبی آسان دارند که باعث محبوبیت آن ها می شود. آن ها بازدارنده آتش و خود خاموش شونده هستند. لوله های برق خرطومی PVC با سیم فولادی با دیواره نرم پلی وینیل کلرید (UPVC) تقویت شده اند.

در انواع لوله برق، آن هایی که با سیم فولادی، با کشش بالا در حالت سیم پیچی، تولید می شوند. می توانند در محیط های خاصی مانند: محیط هایی که در معرض بخارات شیمیایی هستند، کاربرد داشته باشند.

پلی آمید

از دیگر انواع لوله های برق که در سازه های مختلف به کار گرفته می شود، لوله برق پلی آمید است که از مواد پلیمری بوده و در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این که به عنوان عایق کابل های برق و مخابرات شناخته می شود، دارای عملکرد محافظتی عالی در میان انواع لوله برق در جنس های مختلف است. این لوله های کاربردی، در اندازه های مختلفی و به رنگ سفید، رنگی و مشکی طراحی و تولید می شوند و سازهای 21، 16 و ۱۳/۵ را شامل می شوند. آن ها در برخی از مواقع به صورت دو لایه تولید می شوند که می تواند استحکام و دوام بالاتری را به آن ها ببخشد.

نکته ای که باید در این خصوص اشاره شود این است که، وزن بالاتر در این لوله ها، نشان دهنده مقاومت بیشتر و استحکام بالاتر آن ها بوده و می تواند کاربرد متفاوتی در صنایع مختلف داشته باشد. آن ها به طور معمول در شاخه های شش متری تولید و عرضه می شوند.

اگر علاقه دارید درباره انواع عایق سیم و کابل اطلاعات بیشتری به دست آورید، می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

لوله برق پلی آمید

لوله برق خرطومی پلی آمید

لوله برق خرطومی پلی آمید، یک کانال برق خود خاموش شونده و غیر سمی است. این یک روش عالی حفاظت از کابل در مناطقی است که خطر آتش سوزی دارند. علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ مایعات و گازها، در برابر حلال ها و اسیدها بسیار مقاوم هستند. در حال حاضر لوله خرطومی پلی آمید، به عنوان لوله های انعطاف پذیر، به طور گسترده ای در حفاظت از سیم و کابل استفاده می شود.

در میان انواع لوله برق، می توان مزیت های زیادی را در نوع لوله برق پلی آمید، مشاهده کرد. در مقایسه با لوله انعطاف پذیر فلزی با روکش pvc، لوله برق خرطومی پلی آمید وزن کمتری دارد و در اکثر موقعیت ها حمل و مونتاژ آسانی را به خود اختصاص می دهد. نصب و اجرای لوله های فلزی برش خورده، زمان زیادی از ما می گیرد، اما پلی آمید اینطور نیست.

سیستم های حفاظتی کابل پلی آمید که با مهندسی بالا و کیفیت مناسب اجرا شده اند، در دراز مدت، صرفه اقتصادی بالایی داشته و هزینه های کمتری خواهند داشت. یکی از اساسی ترین مزیت های لوله برق پلی آمید، انعطاف پذیری بالای آن است. این کانال های برق، انعطاف پذیر هستند که به سادگی برای شرایط بسیار سخت، مورد استفاده قرار می گیرند. این انعطاف پذیری فوق العاده، استفاده و مونتاژ محافظ کابل پلی آمید را در جایی که فضا، زیبایی، شعاع خمشی و حرکت برای کاربرد ضروری است، بسیار راحت تر  می کند. علاوه بر این، لوله های خرطومی پلی آمید، بدون توجه به تغییرات شدید دما و محیطی که در آن نصب شده اند، انعطاف پذیر باقی می مانند.

مقاومت شیمیایی لوله برق خرطومی پلی آمید

انواع لوله برق پلی آمید برای استفاده در طیف بسیار گسترده ای از کاربردها وجود دارد. یکی از بهترین نمونه های آن مقاومت شیمیایی سیستم حفاظت کانال های برق پلی آمید است. به طور خلاصه باید گفت، لوله انعطاف پذیر پلی آمید، محصولی کاربردی برای استفاده در موقعیت های مختلف صنعتی و مسکونی بوده و گزینه ای مناسب برای کاربردهای حفاظتی سیم و کابل است. همانطور که می دانیم لوله های انعطاف پذیر PP، PE، PVC وجود دارند، که ارزان تر از پلی آمید هستند. اما کارشناسان زیادی، لوله های خرطومی پلی آمید را به دلیل دوام و استحکام بالای آن در مدت زمان طولانی، ترجیح می دهند.

لوله برق خرطومی ساده

اگر در انواع لوله برق بخواهید برای سازه خود، گزینه ای مناسب را انتخاب کنید، لازم است که خصوصیات و ویژگی های هر یک از آن ها را بررسی کنید. در لوله های برق خرطومی ساده، به طور معمول از موادی مانند پلی اتیلن استفاده می شود. این در حالی است که اغلب لوله های خرطومی ساده، به سادگی در مقابل حرارت و ضربه، آسیب خواهند دید. این نوع از کانال های برق نیز، در داخل دیوارها نصب شده تا بتوان آن ها را دور از آتش و ضربات نگه داشت. ضمن آن که آن ها سبک وزن بوده و دارای قیمت مناسبی در مقایسه با سایر لوله های برق می باشند..

لوله برق خرطومی فلزی

بسیاری از لوله های برق خرطومی فلزی تولید شده، دارای روکش پی وی سی هستند. این لوله های برق می توانند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. اما بهترین گزینه برای آن ها، به کارگیری در سیم کشی مخابرات و یا دوربین های مدار بسته می باشد.

لوله برق خرطومی فلزی

Pvc

PVC مخفف پلی وینیل کلراید است که یک رزین مصنوعی مقاوم در برابر مواد شیمیایی است. این ماده پلاستیکی، به طور گسترده برای محافظت از برق در خانه‌ها، مخابرات و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً کانال برق PVC، در انواع لوله برق، به عنوان یک لوله سفت و سخت، جهت رزوه‌ بندی و محافظت از سیم ‌ها در برابر خوردگی و نشت الکتریکی شناخته می‌ شود.

اساسی ترین کاربرد این نوع از کانال کشی برق، بهسازی برق خانه و نصب صحیح سیم کشی است. هنگام طراحی سیستم و به منظور محافظت از سیم، از لوله های برق PVC استفاده می شود. اما آن جایی که ضخامت سیم متفاوت است، مجرای الکتریکی پی وی سی نیز برای انطباق با آرایش، به اندازه های مختلف تقسیم می شود.

لوله برق PVC نشت برق را متوقف می کند و در برابر خوردگی، رطوبت و نور خورشید مقاومت می نماید، بنابراین، در میان انواع مختلف لوله برق، به ویژه برای پروژه ها در فضای باز و محافظت از مسیر سیم کشی مناسب است.

پلی اتیلن

این کاملا روشن است که انتخاب نوع کانال برق، یک تصمیم مهم در پروژه نصب سیستم الکتریکی است. فراتر از قیمت، باید عملکرد مواد و همچنین خدمات و کمک های فنی تامین کننده را نیز در نظر گرفت. برای کابل ‌های زیرزمینی، لوله پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) بیشتر از لوله‌های فلزی، PVC یا سایر انواع پلاستیکی ترجیح داده می‌شود.

لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا، به دلیل نسبت مقاومت به چگالی بالا و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده اند. این جنس از انواع لوله برق، اگر به درستی نگهداری شود، طول عمری تا یکصد سال خواهد داشت. همین امر، این لوله ها را به یک راه حل لوله کشی مقرون به صرفه و طولانی مدت برای استفاده های سنگین تبدیل می کند. می توانید برای انتخاب انواع لوله های برق، راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

لوله پلی اتیلن

گالوانیزه سرد

در انواع لوله برق، لوله های گالوانیزه سرد، یکی از کاربردی ترین آن ها می باشد. این نوع از لوله ها در دمایی پایین آبکاری شده و دوام و ماندگاری بالایی دارند. در صورتی که در جای خشک نصب شده و در محیط با رطوبت بالایی نباشند، می توانند بین سه تا هفت سال، مقاومت لازم را داشته و آسیب نبینند.

ضمن آن که روکش آبکاری شده که از جنس روی است، بر روی وزن لوله تاثیر گذاشته و ضخامت آن را افزایش می دهد. به طور معمول، این نوع از لوله های برق با ضخامت های یک، یک و نیم و دو میلی متر تولید و عرضه می شوند.

گالوانیزه گرم

لوله فولادی سفت و سخت گالوانیزه، از فولاد نرم ساخته شده است، از آن به عنوان یک سیستم کانال برق فولادی و جهت انتقال هادی های الکتریکی استفاده می شود. آن ها برای محافظت فیزیکی و استفاده به عنوان هادی اتصال به زمین طراحی شده اند. لوله فولادی گالوانیزه گرم، سنگین ترین وزن و ضخیم ترین دیوار را در انواع لوله برق دارد. آن ها از لوله فولادی با میزان کم کربن و با ضخامت دیواره یکنواخت و جوش پیوسته ساخته شده اند که گزینه ای مناسب برای هدایت سیم های برق در موقعیت های مختلف مسکونی و صنعتی می باشند.

لوله های آلومینیومی

این ها نوعی کانال برق هستند و در کاربردهای تجاری و صنعتی نیز رایج می باشند. از آن جایی که آلومینیوم به خوبی در برابر خوردگی مقاومت می کند، لوله های برق آلومینیومی، در مکان هایی که در معرض مقادیر زیادی آب یا مواد خورنده قرار می گیرند، ترجیح داده می شوند. با این حال، در میان انواع لوله برق، لوله های آلومینیومی در برابر بتن آسیب پذیر هستند، زیرا فلز به آن واکنش نشان می دهد، اما اگر نیاز به جاسازی در بتن باشد، می توان آن ها را با پوشش های خاصی اجرا کرد. آلومینیوم یکی از فلزهایی است که در صنایع گوناگون همچون ساخت سیم و کابل از آن استفاده می کنند. برای خرید کابل آلومینیوم و مشاهده ی محصولات می توانید از طریق خراسان الکتریک اقدام کنید.

لوله برق آلومینیومی

لوله فلزی سخت (RMC)

RMC ها، یکی از متداول ترین لوله های مورد استفاده در موسسات تجاری هستند. آن ها معمولاً سخت ترین و ضخیم ترین دیوارها را دارند و از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم، روکش شده اند، بنابراین محافظت عالی در برابر ضربه و بریدگی دارند. علاوه بر این، در میان انواع لوله برق، این نوع از لوله ها با پوشش های مختلف برای جلوگیری از خوردگی در دسترس هستند و می توانند در بیشتر شرایط در داخل و خارج از خانه استفاده شوند، حتی به عنوان هادی اتصال به زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله فلزی انعطاف پذیر (FMC)

FMC ها اغلب برای چند فوت آخر سیم کشی استفاده می شوند، جایی که سیستم های مجرای معمولی برای مانور و خاتمه با دشواری همراه باشد. یکی دیگر از مزایای بزرگ FMC ها توانایی آن ها در جذب ارتعاشات و امکان حرکت است. بنابراین اغلب برای سیم کشی پمپ ها، موتورها و تجهیزات تولیدی استفاده می شوند. نکته منفی این است که آن ها در میان انواع لوله برق، محافظت زیادی در برابر ضربه و خوردگی ارائه نمی دهند. از همین روست که نمی توان آن ها را در فضای باز، دفن یا جاسازی کرد.

لوله های فلزی LFMC نیز، به همان روشی که FMC‌ ها ساخته می‌ شوند، تولید شده اند. با این تفاوت که LFMC‌ ها یک پوشش بیرونی غیرفلزی دارند که ضد آب است و در برابر ترک ‌خوردگی و نور خورشید مقاوم هستند.

لوله برق فلزی انعطاف پذیر

سخن آخر

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا اطلاعات جامعی درباره ی انواع لوله برق در اختیار شما قرار دهیم. اگر از این مقاله راضی بودید می توانید از محصولات سایت دیدن کرده و برای خرید سیم و کابل خراسان الکتریک اقدام کنید. همچنین خوشحال می شویم اگر نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: en.lesso ، ctube-gr

سیم و کابل خراسان الکتریک

سوالات متداول

1- چرا باید از لوله برق استفاده کرد؟

به چند دلیل باید از لوله برق استفاده کرد. به دلیل حفاظت خانه یا محل کار از آتش سوزی الکتریکی و حفاظت از سیم و کابل از خطرات احتمالی بیرونی و به دلیل بهبود ظاهر و زیباسازی از انواع لوله برق استفاده می کنند.

2- چند نوع لوله برق وجود دارد و تفاوت آن ها چیست؟

انواع مختلفی از آن ها وجود دارد که ما در این مقاله 13 مورد از آن ها را ذکر کرده و به توضیح مختصری از آن ها پرداخته ایم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “آشنایی با انواع لوله برق

  1. مهسا گفت:

    من نیاز به لیست قیمت سیم و کابل دارم ممکن هست راهنمایی کنید

    1. maryam گفت:

      سلام مهسا جان
      شما برای قیمت سیم و کابل میتونید به صفحه محصولات مراجعه کنید و یا به شماره های درج شده در پایین صفحه زنگ بزنید تا همکاران شما رو راهنمایی کنند.
      اگر سوال دیگه ای دارید در خدمتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *