مقالات

کابل دریایی چیست؟ انواع کابل های دریایی

کابل دریایی

برای ارتباطات میان دستگاه ها و سیستم های مورد استفاده در صنایع دریایی از کابل ها استفاده می شود اما از کابل های  معمولی که به طور معمول استفاده می شود، نمی توان در شرایط مرطوب دریا بهره برد از این رو ساخت کابل دریایی که اختصاصا برای استفاده در محیط آب به کار می رود کلید خورد و امروزه نیز ترقی های زیادی در این زمینه مشاهده می شود. برای آشنایی بیشتر با کابل های دریایی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کابل دریایی چیست؟

همانطور که از نام شان مشخص است، سیم و کابل های دریایی، ارتباطات زیر یا سطح دریا را برقرار می کنند و اگر وظیفه ی انتقال سیگنال های مخابراتی را داشته باشند این کابل ها بین ایستگاه های زیر زمینی قرار می گیرند.

تاریخچه استفاده از کابل های دریایی

در توضیح تاریخچه استفاده از کابل های دریایی باید گفت که، استفاده از آ نها به دهه 1850 برمی گردد که باعث ایجاد اولین ارتباط ها میان قاره های مختلف شد. در آن زمان جنس کابل های دریایی از مواد تخریب پذیرتری نسبت به عصر امروز استفاده ساخته می شد. اما امروزه از فیبر نوری برای انتقال داده ها که شامل تلفن، اینترنت و ترافیک داده می شود بهره می برند.

کابل های دریایی در عین ضخامت باید نسبت به خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند از این رو، قطر این کابل ها، حدود 25 میلی متر (1 اینچ) و وزن آن ها حدود 1.4 تن در ازای هر کیلومتر است. وزن کابل ها در مکانی که از آن ها استفاده می شود تاثیر گذار است و هر چه وزن کابل کمتر باشد از آن در بخش های عمیق تری استفاده می کنند. در صورتی که کابل های دریایی سنگین باشند بیشتر در نقاط کم عمق و در نزدیکی ساحل کاربرد دارند.

کاربرد کابل های دریایی

کاربرد کابل های دریایی

کابل های استفاده شده در دریا و مناطق مرطوب باید از سایر کابل هایی که به طور معمول استفاده می شوند متمایز باشند. از این رو کابل های دریایی پا به عرصه گذاشتند و برای نصب بر روی وسایل نقلیه به ویژه کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع کاربردهای کابل دریایی بیشتر به مناطق مرطوب، دریاها و اقیانوس ها محدود می شود و به دلیل ساختار ویژه در این نوع کابل ها است که مجموعه ای از یک یا چند سیم مسی را تشکیل می دهند که در آن هر رشته مسی با یک لایه نازک قلع پوشیده شده است و این رویه ی قلعی در شرایط و محیط مرطوب از خوردگی سیم مسی جلوگیری می کند و باعث ایجاد انعطاف پذیری در محیط خشن دریایی می شود. برای خرید کابل مس کلیک کنید.

انواع کابل دریایی

از آنجا که عوامل زیادی میان محیط های مرطوب تفاوت ایجاد می کند انواع مختلفی از کابل دریایی ساخته و عرضه می شود که هرکدام کاربردهای منحصر و ویژه ای دارند. به طور کلی سه نوع کابل دریایی وجود دارد:

  • کابل دریایی تخت دارای چند رسانا
  • کابل دریایی مسی
  • کابل دریایی مس قلع شده

حال به اختصار به توضیح هر یک از انواع کابل های دریایی می پردازیم:

کابل دریایی مس قلع شده: این نوع کابل، غالبا در محیط هایی که به طور طولانی مدت در معرض آب اضافی قرار دارند استفاده می شود. در واقع این سیم های مفتول مسی قلع اندود هستند و در ساخت آن ها از قلع با درصد خلوص بالا( 99.99 درصد) استفاده می شود که کیفیت آن را تضمین می کند.

از ویژگی های این نوع کابل، می توان به نرمی و انعطاف در عین دوام و قوام بالای آن ها در برابر خمش اشاره کرد که از ویژگی های اصلی کابل های دریایی محسوب می شوند. در این نوع کابل های دریایی، محصول نهایی یک محصول فشرده است و این تراکم رشته های درون کابل را نشان می دهد که نشانه ای از شل بودن یا استحکام پایین در آن ها مشاهده نمی شود.همچنین این رشته ها با داشتن ویژگی هایی همچون ضد خوردگی و ضد اکسیداسیون برای محیط های خاص بسیار مناسب و به صرفه اند. این رشته های مسی قلع اندود ضد خوردگی، ضد اکسیداسیون و مناسب برای محیط های خاص هستند.

انواع کابل های دریایی

کابل دریایی مسی: این نوع از کابل های دریایی حاوی نوعی از مس خالص هستند که کیفیت آن در نوع خود بهترین است اما این نوع کابل ها روکش ندارند و برای اتصال به زمین از آن ها استفاده می شود. در واقع اتصال به زمین که برای امنیت و محافظت بیشتر در اکثر زمینه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد در اینجا نیز بعنوان یکی از ارکان اصلی کابل های دریایی استفاده می شود که نام دیگر آن سیم ارت است.

همه ی ما سیم های مسی را با این عنوان که رساناهای بسیار خوبی هستند می شناسیم. از مس نیز در ساخت کابل های دریایی  بهره می برند. در واقع این کابل ها یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم یک کابل با کیفیت، یعنی رسانایی را نیز از این طریق دارا می باشند.

همچنین فلز مس، بعد از طلا چکش خوارترین فلزی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و همین ویژگی نیز باعث شده که به وفور آن را در این صنعت به کار گیرند و بتوانند ورقه ی بسیار نازکی را از آن تهیه و استفاده کنند چرا که در این صورت کابلی که بدست می آید به راحتی خم می شود و به راحتی می پیچد.

همچنین اگر بخواهیم از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی، مس را با سایر فلزات مقایسه کنیم باز هم فلز مس حرف های زیادی برای گفتن دارد و به همین دلیل برای استفاده در محیط های مرطوب مناسب است.

کابل دریایی تخت، دارای چند رسانا: این کابل ها با داشتن سیم های بسیار انعطاف پذیر که FFC نام دارند منحصر به فرد شده اند از این رو برای وسایل الکترونیکی کوچک و نازک مناسب هستند. این نوع کابل های دریایی از سیم های رسانای مسی که پوششی از قلع دارند سپس با PVC پوشیده شده اند تشکیل می شوند. این کابل ها برای مکان هایی که نیاز است وزن کم، عرض باریک و ابعاد کوچکی داشته باشند و در عین حال استحکام خود را از دست ندهند ساخته شده اند.

در واقع عایق بودن این نوع از کابل های دریایی باعث می شود که در برابر شعله مقاوم باشند و نسبت به رطوبت و روغن ها واکنش نشان ندهند و کار با آن ها نیز ساده باشد.

ویژگی های کابل دریایی

ویژگی های کابل دریایی

ضد اکسیداسیون: آب یک تخریب کننده و یک دشمن واقعی برای وسایل و ابزارآلات الکترونیکی محسوب می شود و رطوبت به سرعت می تواند با ایجاد اکسیداکسیون باعث از بین رفتن کابل ها و سیم های کار گذاشته شده در محیط دریایی شود. بنابراین کابل دریایی باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند از اکسید شدن و خورده شدن توسط آب جلوگیری کند.

وجود عایق مناسب:  اگر روی مواد غذایی را پلاستیک بکشید مدت زیادی سالم می مانند. در خصوص کابل ها نیز حضور یک روکش یا عایق باکیفیت که به عنوان سپر در برابر رطوبت دریا عمل می کند، کابل های دریایی را در استحکام و مقاومت جلو می اندازد.

رسانایی بالا: همچنین کابل های دریایی باید قدرت رسانایی خود را در عین استحکام و عایق بندی خوب حفظ کنند.  وزن آن ها نیز باید تحت کنترل باشد تا به راحتی در حمل و نقل دریایی نیز بتوان از آن ها استفاده کرد. همچنین عایق کابل های دریایی باید به گونه ای باشد که در صورت چسبیدن جلبک های دریایی یا جرم گرفتن در اثر راکد بودن طولانی مدت بتوانند آن ها را پاکسازی کنند.

جلوگیری از آلودگی: با دانستن این حقیقت که استفاده از کابل های دریایی آن هم در دنیای مدرن امروز، امری اجتناب ناپذیر است، باید در ساخت آن ها تدابیر محیط زیستی نیز در نظر گرفته شود و استفاده از آن ها برای جانوران سودمندتر از عدم استفاده شان باشد. به عبارت دیگر هنگام توجه به ویژگی های کابل دریایی، آسیب نرساندن به محیط زیست جانداران آبزی باید حتما در نظر گرفته شود.

 

مراحل نصب کابل دریایی

مراحل نصب کابل دریایی در دریا

در هنگام نصب کابل دریایی در دریا باید به این نکته توجه کرد، که قرار است در چه مکانی، کابل ها نصب شوند همچنین با توجه به موارد استفاده نیز مشخص می شود که باید از چه نوع کابلی، در کجا استفاده کرد. آگاهی دقیق از محدوده ای که قرار است در آن کابل های دریایی استفاده شوند نیز از جمله اقدامات ضروری مراحل نصب کابل به شمار می رود که این کار با استفاده از نرم افزارهای ویژه ای انجام می گیرد.

همانطور که شنیده اید همواره بهترین مسیر، کوتاه ترین مسیر است. در زمان نصب کابل های دریایی باید دقت کرد که کدام مسیر کابل کشی سریعتر ما را به هدف می رساند. در نهایت با ایجاد حوضچه هایی در ساحل که باعث اتصال کابل دریایی به شبکه اصلی می شوند نصب کابل دریایی کامل می شود.

عمق این حفره ها معمولا یک متر است اما در موارد استثنا تا 10 متر نیز می رسد و این به اندازه کشتی ها بستگی دارد. همچنین این کانال ها باید لایروبی شوند و بدین طریق عمق آن ها افزایش یابد. در واقع با توجه به اهمیت کابل ها باید درجه محافظت از آن ها از این طریق، و با افزایش عمق کانال یا حوضچه صورت گیرد و این عملیات توسط شناورهای تخصصی با تجهیزات مناسب انجام می شود و به شدت به شرایط آب و هوایی و دریا بستگی دارد. چرا که در مناطق با عرض جغرافیایی بالا که سطح دریا با یخ پوشیده شده یا کوه های یخی شناور از وسط آن عبور می کند، این عملیات به اقدامات مراقبتی اضافی و زمان طولانی نیاز دارد.

گاهی پس از نصب کابل دریایی، کابل ها در رسوبات بستر دریا تا عمق 400-600 متر مدفون می شوند و در زیر این عمق به سادگی در کف دریا قرار می گیرند. همچنین کابل های دریایی در مکان‌ هایی که جریان‌ های دریایی قوی یا شیب ‌های تند دارند به بستر دریا بسته می ‌شوند. به همین دلیل پس از نصب کابل های دریایی، به منظور بررسی امنیت کابل باید بررسی های دوره ای انجام گیرد.

ساختار کابل های دریایی |خرید سیم و کابل

ساختار و اجزای کابل دریایی

در طراحی ساختار و اجزای امروزه کابل های دریایی و زیر دریایی از طراحی اولیه آن نیز استفاده شده است البته که در آن ها سیم حامل سیگنال، از مسی به فیبر تغییر کرده است اما سایر بخش ها دستخوش تغییر نشده اند. تنها یک عضو که از جنس فولاد است به همراه حامل های سیگنال به این ترکیب افزوده شده اند.  همچنین کابل ها برای جلوگیری از سایش در یک ژل پیچیده شده است. اطراف کابل حامل سیگنال، یک ژاکت مسی برای تامین انرژی قرار دارد و سپس یک غلاف عایق که ضد آب نیز هست ( از جنس پلی اتیلن) تمام مجموعه را می پوشاند و سپس بسته به محل مورد نظر که کابل قرار است آنجا استفاده شود، لایه های محافظ قرار می گیرند.

هرچه عمق بخشی که کابل قرار است آنجا تعبیه شود کمتر و میزان حمل و نقل تجاری بیشتر باشد، تعداد عناصر حفاظتی بیشتر است تا از در هم پیچیدن تصادفی کابل ها جلوگیری کند.

سخن پایانی

استفاده از کابل های دریایی در صورتی که اقدامات حفاظتی انجام شود و تدابیر محیط زیستی در نظر گرفته شود می تواند گام بزرگی در پیشرفت صنایع مرتبط با دریا و اقیانوس باشد. حال که تا انتهای مقاله همراه ما بودید، می توانید از سایر مقالات سایت دیدن کنید. همچنین اگر قصد خرید انواع سیم و کابل را دارید می توانید از طریق خراسان الکتریک اقدام نمایید.

منبع: nassaunationalcable

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  •  کابل دریایی چه ویژگی هایی دارد؟

این سیم و کابل ها برای اینکه به راحتی در بستر دریا قرار بگیرند و مشکلی ایجاد نکنند باید یک سری ویژگی های خاصی داشته باشند. این ویژگی ها عبارتند از: ضد اکسیداسیون، عایق بندی مناسب، رسانایی بالا و جلوگیری از آسیب به محیط زیست.

  • کابل دریایی به چند دسته تقسیم می شوند؟

این کابل ها را می توان به سه دسته کابل دریایی تخت دارای چند رسانا، کابل دریایی مسی و کابل دریایی مس قلع شده تقسیم کرد.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *