مقالات

کابل تخت چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

کابل تخت چیست

یکی از انواع سیم و کابل، کابل تخت است. کابل های تخت در رایانه ها و سایر محصولات الکتریکی و الکترونیکی برای اتصالات داخلی استفاده می شوند. آنها از هادی های رشته ای و عایق بندی شده تشکیل شده اند که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. کابل تخت به نام کابل نواری یا FFC نیز شناخته می شود.

کابل تخت چیست؟

کابل های تخت انتقال برق و انتقال داده را برعهده دارند و عمدتاً برای اتصالات داخلی تجهیزات استفاده می شوند. آنها در طیف گسترده ای از پیکربندی ها برای تطبیق اتصالات مختلف و الزامات انتقال داده در دسترس هستند. کابل های تخت به دلیل چیدمان، عملکرد ثابتی را ارائه می دهند و نسبت به سایر کابل ها سبک تر، نازک تر و انعطاف پذیرتر هستند.

ویژگی های کابل های تخت

کابل تخت و انواع آن

انواع کابل تخت

انواع کابل تخت، با سطح مقطع 24 میلی متر ساخته می شوند که به شکل مفتولی یا افشان هستند. در این نوع از کابل ها، هادی از جنس مس آنیل شده به همراه عایق پی وی سی انتخاب می شود. می توان در فضای باز از این کابل ها استفاده نمود. اگر قصد خرید کابل مس دارید، برای مشاهده محصولات کلیک کنید.

  • کابل تخت مدل آسانسوری

کابل های تخت آسانسوری، به نوعی ساخته شده اند تا همواره در حالت حرکت باشند. همین امر باعث شده که آنها را با کیفیت بالا بسازند و از استحکام بالایی برخوردار هستند.

  • کابل های تخت جرثقیلی

کابل های جرثقیل، به شکل کابل افشان ساخته شده و دارای مقاومت بالایی هستند. از این نوع کابل جهت تامین نیروی مورد نیاز در جرثقیل برای بالا کشیدن اجسام استفاده می شود.

  • کابل تخت تلفن

این نوع کابل که به نام کابل زمینی نیز شناخته می شود، با روکشی از پی وی سی ساخته شده و انعطاف بالایی دارد. از این کابل، در بخش داخلی ساختمان استفاده می شود.

  • کابل تخت شبکه

کابل شبکه، جهت انتقال داده ها میان رایانه ها استفاده می شوند. این کابل ها شیلددار بوده و مقاومت لازم در مقابل نویز را دارند.

مزایای کابل تخت

در زیر خلاصه ای از مزایای کابل های تخت و دلایل استفاده از این کابل ها آورده شده است:

  • کابل های تخت باعث صرفه جویی در فضا می شوند.

 کابل تخت بسیاری از مواد اضافی موجود در کابل های گرد را حذف می کنند که امکان ایجاد نمایی تخت و بسیار فشرده و آسان را برای استفاده هنگام کابل کشی فراهم می کند. در واقع، کابل های تخت تنها 50 درصد از فضا را در مقایسه با کابل های گرد اشغال می کنند و در نتیجه باعث صرفه جویی قابل توجهی در وزن و فضا می شوند.

  • کابل تخت، سیم کشی را منظم تر می کند.

با پیشرفت در فناوری ، قطعات بسیار بیشتری برای برق، سیگنال و پنوماتیک مورد نیاز است که در نتیجه سیم ها در هم پیچیده شوند. این منجر می شود تا فضای کمتر برای کار در دسترس بوده و بی نظمی ایجاد شود.

همچنین، مشکلات طراحی، مشکلات قابلیت اطمینان و در نهایت خرابی به وجود می آید. کابل ‌های تخت، امکان بسته ‌بندی کابل فشرده ‌تر را با قابلیت اطمینان بهتر و عملکرد بهتر کابل، به ‌ویژه در کاربردهای خمش فراهم می ‌کنند.

  • کابل ‌های تخت انعطاف ‌پذیرتر هستند.

بر خلاف کابل ‌های گرد که دارای پیچش بیش از حد بوده و فشار مداوم بر روی سیم ‌های داخلی ایجاد می کنند، هادی ‌ها در یک کابل تخت در یک چرخه، در یک زمان و در همان صفحه حرکت خم می ‌شوند. کابل های تخت دارای شعاع خمشی بسیار باریکی هستند که به آن ها اجازه می دهد در فضاهای بسیار محدود و فشرده قرار بگیرند.

  • کابل های تخت عملکرد الکتریکی بالایی دارند

کابل ‌های تخت دارای هادی ‌هایی با فاصله مساوی هستند که منجر به سیگنال سریع ‌تر، انحراف کمتر و ظرفیت انتقال جریان بالاتر می ‌شود.

سیم و کابل ها به طور موازی کنار یکدیگر در کنار کابل های تخت قرار می گیرد

ویژگی و مزایای کابل های تخت

کابل های تخت چه کاربردهایی دارند؟

امروزه تقاضا برای سیم های تخت، به سرعت افزایش یافته است. این به دلیل عملکرد و مزایای فنی سیم های تخت در مقایسه با کابل های گرد است. کابل‌ های تخت انعطاف‌پذیر هستند و این  یک جزء حیاتی برای هر برنامه ‌ای است که شامل حرکتی مانند رباتیک، تجهیزات تشخیصی خودکار و ماشین ‌های تولیدی کنترل محور است.

این نوع کابل ها به جهت وزن کمتر، ظرفیت بیشتر و صرفه جویی در فضا در مصارف صنعتی پرکاربرد هستند. از کابل تخت برای ماشین آلات صنعتی استفاده می شود که نقش کابل کنترل آسانسور، سیم های نقاله، کابل های بالابر و جرثقیل را به خوبی به انجام می رساند. نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی و شبکه های توزیع، از جمله کاربردهای این نوع کابل هستند.

ساختار مناسب کابل تخت

کابل های تخت، از بخش های مختلف و مواد مناسبی ساخته شده اند تا بتوانند قابلیت انعطاف پذیری و انتقال سریع داده را داشته باشند. از جمله مواردی که می توان در خصوص آنها بیان کرد، مواد عایق، محافظ و هادی آنهاست.

  • مواد عایق در کابل های تخت

به طور معمول کابل ها را با استفاده از انواع پوشش و مواد عایق تولید می کنند تا جریان از هادی نشت پیدا نکند. البته کاربرد کابل در هنگام انتخاب مواد عایق مورد توجه قرار می گیرد. نئوپرن یک لاستیک مصنوعی است که به خوبی برای کاربردهای شیمیایی مناسب است. در برابر روغن، شعله و مواد شیمیایی مقاومت لازم را دارد.

لاستیک سیلیکونی انعطاف پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهد اما فاقد مقاومت سیال است. ترموپلاستیک یک ماده عایق عالی است. پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید (PVC) و تفلون  انواعی از مواد ترموپلاستیک هستند.

در حالی که هر ماده محاسن و ایرادات خاص خود را دارد اما اکثر این کابل ها، از خاصیت انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند و می توانند در مقابل رطوبت یا مواد شیمیایی مقاومت زیادی داشته باشند که می توانند گزینه عالی به عنوان مواد عایق کابل تخت باشد.

سیم تخت

اهمیت گام کابل

گام کابل، از مشخصات منحصر به فرد برای کابل های تخت است. گام به عنوان فاصله بین هادی های کابل تعریف می شود. گام کابل تقریبا همیشه یکنواخت است، اما برخی از کابل های تخت ممکن است دارای فواصل متفاوتی بین هادی ها باشند. گام های رایج شامل 0.5 میلی متر، 1 میلی متر، 1.25 میلی متر و 2 میلی متر است.

محافظ در کابل های تخت

کابل های تخت ممکن است دارای نوعی ماده محافظ الکترومغناطیسی باشند که در زیر پوشش بیرونی به دور کابل پیچیده شده است. محافظ برای جلوگیری از تأثیر نویز الکتریکی بر سیگنال ارسالی و کاهش انتشار تشعشعات الکترومغناطیسی از کابل در نظر گرفته شده است.

محافظ معمولاً از پوشش فلزی، نوار فلزی یا بافت های فویل تشکیل شده است. این امر باعث می شود تا در انتقال داده ها و … بهترین عملکرد را داشته باشد.

سخن پایانی

کابل تخت این امکان را ایجاد می کند تا بتوان طراحی فشرده رساناها و لوله‌ های الکتریکی را ایجاد کرد. این نوع از کابل ها، با حذف لایه های متعدد پرکننده، محافظ و پوشش مورد استفاده در کابل های گرد، فضا و وزن کمتر و عمر بسیار طولانی را ارائه می دهند.

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • کابل تخت چیست؟

یکی از انواع سیم و کابل، کابل های تخت است که وظیفه ی انتقال برق و انتقال داده را برعهده دارند و عمدتاً برای اتصالات داخلی تجهیزات استفاده می شوند. آنها در طیف گسترده ای از پیکربندی ها برای تطبیق اتصالات مختلف و الزامات انتقال داده در دسترس هستند. کابل های تخت به دلیل چیدمان، عملکرد ثابتی را ارائه می دهند و نسبت به سایر کابل ها سبک تر، نازک تر و انعطاف پذیرتر هستند.

  • منظور از گام کابل چیست؟

گام کابل، از مشخصات منحصر به فرد برای کابل های تخت است. گام به عنوان فاصله بین هادی های کابل تعریف می شود. گام کابل تقریبا همیشه یکنواخت است، اما برخی از کابل های تخت ممکن است دارای فواصل متفاوتی بین هادی ها باشند. گام های رایج شامل 0.5 میلی متر، 1 میلی متر، 1.25 میلی متر و 2 میلی متر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *