مقالات

کابل اعلام حریق چیست؟ چه مزایایی دارد؟

کابل اعلام حریق چیست

آتش سوزی یکی از حوادثی است که امنیت جانی و مالی انسان‌ها را تهدید می‌کند. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند سبب آتش‌سوزی شوند. بروز مشکلاتی در سیم و کابل سیستم‌های برق‌کشی ساختمان‌ها و خودرو‌ها، یکی از مواردی است که باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود. از این رو انسان‌ها همیشه به فکر روش‌های مختلف برای جلوگیری از وقوع آن هستند.  کابل اعلام حریق یکی از تجهیزاتی است که باعث جلوگیری از آتش‌سوزی ناشی از اتصالات سیم کشی می‌شود.

به دلیل اهمیت بالا این تجهیزات و نقشی که در تأمین امنیت جانی و مالی انسان‌ها بر عهده دارند، تصمیم گرفته‌ایم در مقاله‌ای به بررسی جامع این مشکلات بپردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

کابل اعلام حریق چیست؟

کابل اعلام حریق یک وسیله بسیار ساده و ابتدایی است. اما با این همه حال نقش بسیار زیادی را در جلوگیری از حریق ایفا می‌کند. این کابل‌ها می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص، حرارت‌های بسیار بالا و مستقیم را تحمل کنند. از این رو در صورت بروز مشکلاتی در سیم کشی‌ها، خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

کابل اعلان حریق چیست

ساختار کابل نسوز اعلام حریق

ساختار کابل نسوز اعلام حریق بسیار ساده و در عین حال هوشمندانه است. در ادامه نحوه طراحی و ساختار کلی این کابل‌ها را به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

کابل اعلام حریق از یک هادی با رشته های مسی قلع اندود شده برخوردار است. هادی مطابق با استاندارد های جهانی تولید شده است از این رو دارای کیفیت قابل قبولی بوده و می‌تواند تا مدت بسیار زیادی فعالیت داشته باشد.

از آن جایی که در محیط نویز وجود دارد، برای جلوگیری از تأثیر منفی آنها بر روی انتقال سیگنال در کابل اعلام حریق، از یک حفاظ آلومینیومی استفاده می‌کنند. حفاظ آلومینیومی از دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی سیم بهره‌مند است. نویز‌های مزاحم از طریق این لایه‌های پوششی تخلیه شده و اختلالی در انتقال سیگنال کابل‌ها به وجود نمی‌آورند. در انتها نیز یک روکش با جنس سیلیکون کل سیستم کابل را در برگرفته است تا آن را در مقابل حرارت و شعله مقاوم کند.

کابل اعلام حریق

کاربرد کابل اعلام حریق

از کابل ضد حریق در موارد گوناگونی استفاده می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • حفظ یکپارچگی مدار: این کابل‌ها به دلیل حفظ ایمنی سیستم در زمان وقوع آتش سوزی در مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود.

  • جلوگیری از گسترش آتش: این کابل‌ها از آن جهت که از گسترش و پیشروی آتش جلوگیری می‌کنند؛ بسیار کارا برای محیط‌های آتش‌زا می‌باشد.

  • سیستم‌ اعلام و اطفاء حریق: در این سیستم‌ها به دلیل جلوگیری از عدم پخش شعله از کابل ضد حریق سیلیکونی استفاده می‌شود.
  • سیستم ابزار دقیق و کنترل: یکی از مهمترین بخش‌هایی که باید از این کابل‌ها استفاده کرد؛ سیستم‌ ابزار دقیق است زیرا به حریق حساس هستند و در هنگام بروز وقوع آتش سوزی فعالیت خود را از دست می‌دهند.
  • تلفن و سیستم پیجینگ: برای اینکه بتوان در صورت وجود آتش سوزی از تلفن و سیستم پیجینگ استفاده کرد باید از این کابل‌ها استفاده کرد. این سیستم‌ها نقش ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی را بر عهده دارند و فعال بودن آن‌ها در هر شرایطی ضروری است.

انواع کابل اعلام حریق

با توجه به نقش بسیار مهم این کابل‌ها، شرکت‌های تولید کننده آن تصمیم گرفته‌اند تا انواع مختلفی از آن را تولید و به بازار عرضه کنند. هر کدام از انواع کابل‌های اعلام حریق طراحی خاصی داشته و از ویژگی منحصر به فردی بهره‌مند هستند. از این رو هر کابل برای استفاده در مکان‌های خاصی مناسب است. به طور کلی کابل‌ها را از نظر نوع می‌توان به دو دسته کابل شیلد دار و کابل سیلیکونی طبقه بندی کرد.

هر کدام از این کابل‌ها دارای گواهینامه و تأییدیه از سازمان‌های ال پی سی بی و آتش نشانی هستند. در ادامه انواع مختلف این تجهیزات را برای شما بررسی کرده ایم.

  • کابل شیلد دار

کابل های شیلددار از یک لایه داخلی به عنوان محافظ برخوردار هستند. این لایه محافظ باعث می شود تا بتوان اطلاعات داخل کابل را حفظ کرده و از آسیب دیدن مدار جلوگیری کند. از طرف دیگر وجود این لایه باعث می شود که کابل ها در مجاورت میدان های مغناطیسی هم دچار اختلال نشوند.

کابل شیلد دار از جنس فلزهای رسانا است. در این بین مس و آلومینیوم به دلیل رسانایی بالا و قیمت پایینی که دارند، به وفور در ساختار کابل‌های شیلددار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به فکر خرید کابل شیلد دار و استفاده از آن هستید، باید در هنگام خرید، پارامترهای زیر را مورد نظر قرار دهید و کابلی تهیه کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • جلوگیری از انتشار شعله
  • پیشگیری از انتشار گازهای سمی
  • ضد دود
  • توانایی حفظ مدار در صورت بروز سانحه

انواع کابل شیلددار اعلام حریق

  • شیلد بافته شده: یکی از نکات مهم برای خرید کابل اعلام حریق، توجه به نوع شیلد است که آیا نوع بافته شده است یا خیر؛ اوجه داشته باشید که سیم‌های شیلد بافته شده بسیار نازک هستند و در صورت بروز آتش سوزی سریعا ذوب می‌شود. شیلدهای بافته شده در زمان حریق سریع‌تر از سایر شیلدها حرارت را به داخل و عایق کابل منتقل می‌کنند که این امر سبب می‌شود اتصال کوتاه اتفاق بیفتد.
  • شیلد نواری : این نوع از کابل‌ها به راحتی امواج مغناطیسی اطراف را دفع می‌کنند و همین امر این نوع کابل را به یکی از بهترین گزینه های کابل اعلام حریق مبدل کرده است و لازم به ذکر است که شیلد نواری پوشش ۱۰۰ درصدی برای کابل ایجاد می‌کند.

  • شیلد ترکیبی:  این شیلدها انعطاف‌پذیری مناسبی دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر در اثر شرایط نا‌مطلوب یکی از شیلدها پاره شود، شیلد دیگر به وظیفه خود ادامه می‌دهد؛ به عبارتی ساده‌تر؛ مشکل یک شیلد، شیلدهای دیگر را تحت شعاع خود قرار نمی‌دهد.

  • بافت چند لایه:  همانطور که از نام آنها مشخص است، این نوع از کابل‌ها از چند لایه شیلد تشکیل شده‌اند و به همین دلیل این مدل؛قیمت بالایی نسبت به سایر مدل‌ها دارد.

کابل اعلام حریق سیلیکونی

  • کابل ضد حریق سیلیکونی

کابل ضد حریق سیلیکونی در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند از این رو تنوع بسیار بالایی در بازار دارند. این نوع از کابل‌های حریق می‌توانند در دمای منفی ۶۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، مقاومت بالایی از خود نشان دهند. این کابل‌ها از یک روکش سیلیکون نسوز بهره مند‌اند.

کابل ضد حریق سیلیکونی ویژگی و مزایا بسیار زیادی دارد. از این رو در سازه‌های مختلف به وفور از آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این کابل‌ها عبارت‌اند از:

  • در مقابل جریان زیاد مقاومت بسیار خوبی دارند. از این رو احتمال آتش سوزی در اثر تغییر ناگهانی جریان را از بین می‌برند.
  • دما منفی ۶۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد را به خوبی تحمل کرده و در این بازه دمایی بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.
  • این کابل‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. همچنین شکل‌گیری آنها نیز سریع است. این کار باعث سازگاری بهتر با محیط‌های مختلف می‌شود.
  • هنگام مواجه با شرایط جوی و رطوبتی بالا، مقاومت بسیار خوبی دارند.
  • مقاومت خوبی در مقابله با انواع نور‌ها نظیر اشعه مادون قرمز و ماورا بنفش دارند.
  • گازهای اسیدی هالوژن تولید نمی‌کنند.
  • ضد دود هستند. یعنی میزان دود تولید شده در آتش سوزی بسیار کم خواهد بود و این موجب تنفس بهتر و راحت‌تر انسان‌ها می‌شود.
  • در مقابل هوا مقاومت هستند.
  • دارای خاصیت نارسایی هستند.
  • شعله را انتشار نمی‌دهند.

همان‌طور که مشاهده کردید کابل‌های ضد حریق سیلیکونی از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردارند و استفاده از آنها قطعاً می‌تواند مفید باشد.

بهترین برند عرضه کننده کابل اعلام حریق

برای انتخاب بهترین برند کابل اعلام حریق، باید به چندین عامل توجه کرد. برندی را انتخاب کنید که ارائه دهنده محصولات با کیفیت و قیمت مناسب باشد. برند‌های عرضه کننده کابل اعلام حریق زیادی اعم از شرکت‌های داخلی و خارجی وجود دارد؛ که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • سیلیکون کابل یاقوت: این برند از جمله برندهای ایرانی فعال در حوزه تولید و عرضه انواع کابل اعلام حریق است.
  • سیم کیبل: این برند هم از جمله برندهای ایرانی فعال در حوزه تولید و عرضه انواع کابل اعلام حریق است.
  • انگوس: این برند از جمله با کیفیت‌ترین برند‌های کابل نسوز محسوب است.

  • Draka: این برند هلندی تولید کننده کابل‌های اعلام حریق با استانداردهای مربوطه می‌باشد و برای استفاده در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و صنعتی مناسب است.
  • جی تی اس: این برند انواع سیم و کابل نسوز مطابق با استاندارد‌های ملی و بین المللی را ارائه می‌دهد.
  • Prysmian Group: این برند ایتالیایی علاوه بر تولید کابل‌های برق، کابل‌های اعلام حریق و کابل‌های دیگر نیز تولید می‌کند و برای کاربردهای صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.
  • فسکو: این برند براساس نیاز‌های مشتری انواع تجهیزات ایمنی و سیستم اطفاء حریق را طراحی و خدمت رسانی می‌کند.

  • Belden: این برند آمریکایی به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کابل‌های اطلاعاتی در جهان شناخته می‌شود. Belden کابل‌های اعلام حریق بااستانداردهای مربوطه تولید می‌کند و برای استفاده در مراکز داده، شبکه‌های ارتباطاتی، صنایع و ساختمان‌های تجاری و مسکونی مناسب است.
  • تسلا: تسلا برندی آشنا در زمینه سیستم‌های اعلام حریق است. این برند بیش از 50 سال سابقه فعالیت دارد و انواع سیم و کابل اعلام حریق را ارائه می‌دهد.
  • Nexans: این برند فرانسوی بیش از ۲۰۰۰ نوع کابل مخصوص ایمنی اعم از ضد حریق و اعلام حریق را تولید می‌کند و در برق و ابزار دقیق، نظامی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم هنگام خرید کابل اعلام حریق

در هنگام تهیه کابل اعلام حریق مهم‌ترین نکته‌ای که باد به آن توجه کنید این است که آنها را با کابل‌های ضد شعله اشتباه نگیرید. تفاوت اساسی بین این دو کابل وجود دارد. به طوری که کابل‌های ضد شعله از انتشار آتش جلوگیری می‌کنند اما کابل‌های اعلام حریق تا مدت مشخصی بعد از آتش سوزی هم فعالیت می‌کنند.

از دیگر مواردی که باید در هنگام خرید این کابل‌ها در نظر بگیرید استاندارد بودن آن و طراحی و ساخت مطابق با استانداردهای جهانی است. این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است پس حتماً باید در نظر گرفته شود. همچنین یک کابل اعلام حریق باید کم دود باشد. یعنی در هنگام برخورد با حریق کمترین میزان دود سیاه را تولید کند.

این نکته بسیار مهم است چرا که دود سیاه مواد سمی تولید کرده و دید آتش‌نشان‌ها افراد را کم می‌کنند. هر چقدر میزان دود تولید شده کم‌تر باشد، شانس افراد برای سالم ماندن نیز بالاتر خواهد بود. انتخاب نوع برند، خرید از فروشنده معتبر، بررسی مشخصات فنی و کیفی کابل ها و… از دیگر نکاتی است که بایستی در هنگام خرید کابل اعلام حریق مورد توجه قرار بگیرد.

نکات مهم خرید کابل اعلام حریق

سخن پایانی

مشکلات ناشی از سیم کشی‌ها می‌تواند موجب بروز آتش سوزی شود و امنیت جانی انسان‌ها را به خطر اندازد. خوشبختانه روش‌های مختلف ای برای پیشگیری از بروز این حادثه وجود دارد. استفاده از کابل اعلام حریق یکی از بهترین راه‌های مقابل با آتش سوزی‌های ناشی از مشکلات سیم کشی است. امروزه انواع مختلفی از کابل های اعلام حریق طراحی و تولید شده است که شما می‌توانید با توجه به نیاز خودتان به تهیه یک مدل مناسب اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که هزینه‌های مربوط به پیشگیری از آتش سوزی بسیار کم‌تر از خسارات وارد شده توسط حریق است. پس در هنگام تهیه این کابل‌ها اصلاً خیال نکنید که یک وسیله بی‌مصرف خریداری می‌کنید، بلعکس این تجهیزات در زمان‌های حساس می‌توانند جان شما را نجات دهند.

اگر قصد خرید کابل اعلام حریق را دارید، توصیه می‌کنیم نکات گفته شده در این مقاله را در هنگام خرید مد نظر قرار دهید تا یک محصول با کیفیت تهیه کرده باشید.

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • کابل اعلام حریق چیست؟

کابل اعلام حریق یک وسیله بسیار ساده و ابتدایی است. اما با این همه حال نقش بسیار زیادی را در جلوگیری از حریق ایفا می‌کند. این کابل‌ها می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص، حرارت‌های بسیار بالا و مستقیم را تحمل کنند. از این رو در صورت بروز مشکلاتی در سیم کشی‌ها، خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

  • کابل های اعلام حریق به چند نوع تقسیم می شوند؟

این کابل‌ها را می توان به دو نوع کابل شیلددار و کابل سیلیکونی تقسیم کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *