مقالات

لیستی از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

وسایل مورد نیاز سیم کشی

هنگامی که اختلالی در سیم کشی ساختمان شما بوجود می آید اولین چیزی که برای شروع تعمیر و ترمیم به آن نیاز دارید، ابزار سیم کشی ساختمان است که اغلب بصورت مجموعه ای وسایل، تحت عنوان جعبه ابزار جمع آوری می شوند و لازم است نام و کاربرد هر یک را بدانید تا در سیم کشی ساختمان به نتیجه دلخواه برسید بنابراین برای آگاهی بیشتر در خصوص لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

انواع وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

همانطور که گفته شد ابزارآلات و وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان باید همراه هر برقکار یا مهندسی باشند تا با تکیه بر آن ها و استفاده از مهارت های شخصی، راه حل های ایمن برای انواع اختلالات در سیم کشی ساختمان بیابند. حال می خواهیم به معرفی وسایلی که کاربردهای بیشتری در وضعیت پرخطر دارند و هنگام سیم کشی نیاز پیدا کردن به آن ها اجتناب ناپذیر است، بپردازیم

سیم کش

این ابزار، شبیه انبردست است و برای کندن یا برداشتن پوشش بیرونی عایق استفاده می شود تا بتوان هسته مرکزی را از طریق لحیم کاری، به پایانه ها یا کانکتورها متصل کرد. بر اساس وظیفه اصلی سیم کش ها که برداشتن عایق سیم و کابل است، اغلب از آن ها برای قطع کردن عایق سیم هایی با اندازه متوسط 10 تا 16 گیج استفاده می شود. همچنین برخی از انواع سیم کش ها توانایی کندن عایق سیم با گیج 26 را نیز دارند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون انواع عایق سیم و کابل کلیک کنید.

سیم کشی و ابزارآلات مورد نیاز آن

انواع سیم کش ها عبارتند از:

  • سیم کش های قابل تنظیم

این نوع از سیم کش هم قابلیت سیم کشی و هم چیم کردن را دارند.

  • سیم کش های برش دهنده سه گانه

برای کابل کشی و سیم کشی کابل های ضخیم تر و یا سیمی که عایق سختی دارد استفاده می شوند و با استفاده از یک حرکت مارپیچی خاص این کار را انجام می دهند.

  • انبردست های سیم کش

یکی از وسایل مورد نیاز سیم کشی، انبردست های سیم کش می باشند که دارای فک های جدا کننده ای هستند و برای کابل های ضخیم و چند هسته ای استفاده می شوند.

  • سیم کش غلاف بردار

نوعی از سیم کش ها که برای ایجاد یک برش حلقه منظم با استفاده از یک حرکت چرخشی استفاده می شوند.

  • سیم کش های خودکار

اگر قصد قطع سریع سیمی را دارید می توانید از این نوع سیم کش استفاده کنید چرا که با داشتن تیغه های خود تنظیم شونده، با یک بار اعمال فشار عایق و سیم را قطع می کنند.

  • سیم کش های دستی

رایج ترین نوع سیم کش و همچنین مدل استاندارد سیم کش هستند که معمولا یک دسته فنری و قفل ایمنی دارند. شاید سیم کش را با نام های کابل کش و سیم کش کابل نیز بشنوید.

پیچ گوشتی عایق

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیم کشی، استفاده از پیچ گوشتی به عنوان یکی از قدیمی ترین وسایل است و در جعبه ابزار هر مردی می توانید نوعی از آن ها را مشاهده کنید و با این وجود هنوز هم برای کسانی که دائما با برق و وسایل برقی سر و کار دارند یک ابزار ضروری محسوب می شود که در بازار اندازه ها و اشکال مختلفی از آن یافت می شود و هر کدام با نوع خاصی از پیچ ها سازگارند.

طریقه ساز و کار پیچ گوشتی ها ساده است، آن ها از اعمال گشتاور یا همان نیروی چرخشی برای باز کردن پیچ ها استفاده می کنند. دسته ها در پیچ گوشتی های برقی به طور کاملا ایمن عایق بندی می شوند تا محافظت را به حداکثر برسانند.

پیچ گوشتی و ابزارآلات

انبردست

انبردست یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان است که کارهای زیادی می توان با آن انجام داد و برای انجام بسیاری از کارهایی که نیاز به نیروی چرخشی دارند از آن استفاده می شود چرا که تطبیق پذیری بالایی دارد و قدرت دست شما را چندین برابر می کند.

جنس انبردست ها عموما از فولاد است تا فک یا دندانه های آن استحکام بیشتری برای اعمال فشار داشته باشند و به راحتی تخریب نشوند. از انبر برای برش، پیچاندن، خم کردن، نگه داشتن و گرفتن سیم و کابل استفاده می شود. در ضمن دسته های انبرها عایق هستند تا نقش ضربه گیر و همچنین محافظ را ایفا کنند.

انبردست ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • انبردست بینی بلند

این نوع انبردست ها دندانه های مخروطی بلندی دارند و از آن ها برای گرفتن اجسام کوچک و سیم های ریز استفاده می شود، همچنین بیشترین کاربرد آن ها در فضاهای تنگ است.

  • انبر ترکیبی

این نوع انبرها چند کاره هستند و از آن ها برای برش سیم، جدا کردن عایق و گرفتن اجسام استفاده می شود.

  • انبر پمپ آب

این نوع انبردست که می تواند در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار گیرد، با نام های مفصل لغزنده، انبر زبانه و انبردست قابل تنظیم، شناخته می شود و دارای یک فک پایین متحرک است که از طریق آن دهانه دستگیره تنظیم می شود همچنین از این انبر برای پیچ ها، مهره ها و بست ها استفاده می شود.

  • انبر جانبی

برای برش سیم های برق و میخ های کوچک استفاده می شود.

  • انبر قفل

برای زمانی که قصد کار کردن با فلزات را دارید ایده آل هستند.

انواع انبردست

نوار برق

یکی دیگر از انواع وسایل مورد نیاز سیم کشی، نوار برق است. در هنگام کار با سیم ها و کابل ها احتمال زیادی دارد که با سیم های بدون پوشش یا اصطلاحا” سیم لخت” مواجه شوید یا بعد از اتمام کار خود بخواهید سیم ها را با پوششی، عایق بندی کنید. نوار برق برای عایقبندی سیم هایی حاوی جریان استفاده می شوند که به آن نوار عایق یا نوار الکتریکی نیز می گویند.

این نوار میزانی از چسبندگی دارد و برای مقاومت در برابر سایش، گرما، مایعات و حفاظت از رساناهای خطرناک در سیم کشی استفاده می شود. نوار برق از جنس ترکیب مواد مختلفی شامل PVC (پلاستیک)، وینیل، فویل مس و پارچه شیشه ای است و در رنگ، عرض، ضخامت، مقاومت در برابر دما، قدرت چسبندگی و میزان عایقبندی با یکدیگر متفاوت هستند.

رنگبندی نوارهای عایق به برقکاران این امکان را می دهد که متناسب با کاری که انجام می دهند مناسب ترین چسب را انتخاب کنند. رایج ترین رنگی که در میان نوارهای برق در زندگی روزمره مشاهده می شود نوار سیاه است که برای عایق بندی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و نقطه خنثی با ولتاژ پایین را در یک مدار نشان می دهد.

آچار

گاهی می شنویم کسی که همه کار از دستش بر می آید را آچار فرانسه صدا می زنند! آچارها که از جمله ابزارهای مهم به حساب می آیند در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار می گیرند. برای کسی که به طور دائم نیاز به شکل دادن یا وصل کردن پیچ و مهره و اتصالات مشابه آن دارد بسیار کارآمد هستند و قطعا بدون آچار، جعبه ابزار شما نقص بزرگی خواهد داشت.

از آنجایی که انواع مختلفی پیچ و مهره ها ساخته شده است، حضور انواع مخلتف آچار، چندان عجیب نیست و برای شل و سفت کردن هر مهره یا پیچ از آچار متناسب با آن استفاده می کنند. اهمیت این تناسب زمانی مشخص می شود که از آچارها در انجام یک کار حیاتی استفاده شود.

مدل های رایج آچار عبارتند از:

  • آچار قابل تنظیم

آچار قابل تنظیم از طریق فک متحرکی که دارد می تواند به اندازه پیچ یا مهره مورد نظر در بیاید و به همان اندازه تنظیم شود.

  • آچارهای با انتهای باز

این آچارها دو گیره C شکل در دو طرف دهانه دارند و به ندرت از آن ها استفاده می شود.

تستر ولتاژ

از ابزارهای مهم برای آزمایش وجود جریان برق در یک مکان خاص، استفاده می شوند و آن را با نام مولتی متر نیز می شناسند. از مولتی مترها که یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیم کشی هستند؛ برای اهداف ایمنی در هنگام بررسی کابل کشی، سوییچ ها، جعبه های اتصال یا تجهیزات مشابه استفاده می کنند.

یک دیود ساطع کننده نور به عنوان عامل نشان دهنده ولتاژ در دستگاه های مولتی متر وجود دارد که اگر روشن شود، یعنی جریان برقرار است و برای حفظ ایمنی و دستور العمل های حفاظتی پیش از شروع کار باید جریان قطع شود که جزو ضروریات قوانین ایمنی و بهداشت محسوب می شود. انواعی از مولتی مترها مدارهای اضافی دارند تا مقاومت شان در برابر نوسانات الکتریکی بیشتر شود.

تستر ولتاژ | وسایل مورد نیاز سیم کشی

چکش

چکش وسیله ای است که حتی در منزل نیز یافت می شود و در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار دارد. برای کوبیدن و بیرون کشیدن میخ مورد استفاده قرار می گیرند. چکش پنجه ای نوع خاصی از چکش است و هر قسمت آن یک کار خاص را انجام می دهد، به طوری که از یک سوی آن برای جایگذاری ابزارهایی مانند میخ استفاده می شود و سمت دیگر آن که به گونه ای خاص طراحی شده؛ برای کشیدن انواع میخ بکار می رود. چکش های پنجه ای دسترسی به فضاهای مخفی مانند جعبه های فیوز را امکان پذیر می کنند.

همچنین چکش ها در دو نوع نرم و سخت وجود دارند.

از چکش سخت برای ضربه زدن و کوفتن به اجسام سخت استفاده می شود همچنین آن ها دارای سر استوانه ای شکل هستند.

از چکش نرم برای پیچاندن و راندن به عقب استفاده می شود و آن ها را از لاستیک و یا پلاستیک نرم می سازند.

خم کن EMT

از دیگر وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان است که وظیفه خم کردن لوله های فلزی الکتریکی را بر عهده دارد همچنین این وسیله علاوه بر خم کردن برای صاف کردن مجراها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار لحیم کاری

هنگام کار با سیم ها بسیار پیش می آید که بخواهید بخشی از سیم را به طریقی با سیم دیگری متصل کنید و یا اتصالات سخت دیگری را انجام دهید که در حالت عادی به سادگی امکان پذیر نیست اما با استفاده از ابزار لحیم کاری که یکی از وسایل مورد نیاز سیم کشی است؛ انجام این کار بسیار ساده و آسان خواهد شد. لحیم کاری از این لحاظ اهمیت دارد که اگر به خوبی و با دقت صورت گیرد اتصال به صورت موثرتر و بهتر انجام می شود.

لحیم کاری

میکرومتر

میکرومتر که در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار می گیرد، وسیله ای است که برای اندازه گیری سیم های کوچک و بزرگ از آن استفاده می شود، همچنین از آن برای حذف قطر سیم های دایره ای استفاده می کنند. یک میکرومتر می تواند قطر سیم نازک یا ضخامت ورق فلز را به دقت اندازه گیری کند.

اهمیت استفاده از ابزار با کیفیت سیم کشی

برای بهره وری صد در صدی از برق، ابتدا باید از کیفیت تجهیزات الکتریکی و وسایل مورد نیاز سیم کشی اطمینان حاصل کرد. در واقع اگر تجهیزات به درستی و بدون آسیب و فشار کار کنند، می توانیم مدعی باشیم که برق نیز کیفیت مد نظر ما را دارا است.

اما برعکس این قضیه نیز امکان دارد و گاهی کیفیت نامناسب برق که به دلایل مختلفی از جمله ناپایداری ولتاژ و توان پایین بر راندمان ابزارهای الکتریکی تاثیر گذار است که عواقب متعددی همچون مصرف هزینه و انرژی بیشتر و ناپایداری و خرابی ابزار را بدنبال خواهد داشت.

اگر شما یک تکنسین برق باشید و در حال انجام کار، ناگهان یکی از ابزارهای اصلی تان دچار مشکل شود قطعا احساس شکست بزرگی را تجربه می کنید. در چنین مواقعی است که اهمیت استفاده از وسایل سیم کشی با کیفیت، مشخص می شود. در واقع آنچه ابزارهای باکیفیت به شما عرضه می کنند درجه دقت بالاتر است.

اگرچه مهارت تکنسین و کاربر نیز، نقش مهمی را در اخذ نتیجه نهایی ایفا می کند اما وسایل مورد نیاز سیم کشی اگر با کیفیت باشند؛ می توانند تضمین کنند که کاربر حداکثر کنترل را بر موقعیت دارد و انجام کارهای پیچیده با استفاده از ابزارهای با کیفیت آسان تر می شود.

همانطور که گفته شد گاهی برق عبوری از دستگاه زیر دست شما، به دلایلی به طور بالقوه خطرناک است و اگر ابزاری که در دست شماست نیز کیفیت پایینی داشته باشد شانس شما برای ایجاد چتر ایمنی در حین کار کمتر خواهد بود اما با استفاده از ابزارهای با کیفیت این اطمینان وجود دارد که، هم کاربر و هم دستگاه به طور کامل در برابر خطرات احتمالی محافظت می شوند.

اهمیت استفاده از ابزارآلات باکیفیت

سخن پایانی

خبره ترین و ماهرترین تکنسین ها نیز گاهی در هنگام کار دچار خطاها و حدس های اشتباه می شوند و با توجه به حساسیت های کار با جریان برق، برخی از آن ها جبران ناپذیر هستند چه بسا خسارات جانی و مالی زیادی بر جای بگذارند. اما داشتن ابزارهای تست و اشکال زدایی که کیفیت بالا دارند، میانبر بدست آوردن اطلاعات درست برای تصمیم گیری های درست هستند.

همچنین با توجه به هزینه هایی که برای هر کدام از وسایل مورد نیاز سیم کشی، باید بپردازید، بهتر است وسیله ای با کیفیت تهیه کنید که تا چند سال بتوانید از آن استفاده کنید چه بسا استفاده از ابزار با کیفیت پایین نه تنها نوعی ضریه مالی محسوب می شود، بلکه با شکستن یا خورد شدن در حین کار می توانند به شما آسیب برسانند. نکته ی مهمی که حین کار با برق باید به آن دقت کنید این است که علاوه بر استفاده از وسایل کار با کیفیت، باید از سیم و کابل مرغوب و مطمئن نیز در کار خود بهره ببرید. خراسان الکتریک یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید سیم و کابل است. برای خرید انواع سیم و کابل خراسان الکتریک می توانید از طریق همین سایت محصولات را مشاهده کرده و برای دریافت مشاوره با شماره های 02133114455 و 09125677598 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

  • مهم ترین وسایل مورد نیاز سیم کشی چیست؟

ابزارآلات مختلفی برای کار سیم کشی مورد نیاز است که در این مقاله درباره موارد زیر کاملا توضیح داده ایم. این وسایل عبارتند از: انبردست، آچار، چکش، تستر ولتاژ، میکرومتر، خم کن، ابزار لحیم کاری، آچار، نوار برق، پیچ گوشتی عایق و سیم کش.

  • چرا باید از ابزار سیم کشی باکیفیت استفاده کنیم؟

برای بهره وری صد در صدی از برق، ابتدا باید از کیفیت تجهیزات الکتریکی و وسایل مورد نیاز سیم کشی اطمینان حاصل کرد. در واقع اگر تجهیزات به درستی و بدون آسیب و فشار کار کنند، می توانیم مدعی باشیم که برق نیز کیفیت مد نظر ما را دارا است. اما برعکس این قضیه نیز امکان دارد و گاهی کیفیت نامناسب برق که به دلایل مختلفی از جمله ناپایداری ولتاژ و توان پایین بر راندمان ابزارهای الکتریکی تاثیر گذار است که عواقب متعددی همچون مصرف هزینه و انرژی بیشتر و ناپایداری و خرابی ابزار را بدنبال خواهد داشت.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *