مقالات

نکات خرید سیم و کابل که حتما باید بدانید!

نکات خرید سیم و کابل

اگر بخواهید سیستم الکتریکی برای یک خانه جدید بسازید یا آن را بازسازی کنید، باید نوع سیم یا کابل مناسب را برای اطمینان از ایمنی و دوام، انتخاب کنید. با انتخاب نوع سیم یا کابل مناسب، خانه خود را ایمن و ضد ضربه الکتریکی کنید. انواع مختلفی از سیم و کابل را در بازار پیدا خواهید کرد، اما کدام یک را انتخاب می کنید؟ اغلب انتخاب سیم مناسب دشوار است. در این مقاله نکات خرید سیم و کابل را بررسی می کنیم. در حالی که اصطلاحات سیم و کابل اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، از نظر فنی سیم یک هادی الکتریکی است و یک کابل چند هادی یا گروهی از سیم ها بوده که در غلاف قرار گرفته اند.

سیم برق چیست؟

سیم برق معمولاً از مس یا آلومینیوم ساخته می شود. این مواد رسانا به عنوان سیم های عایق بندی شده می باشند، که برق را به قسمت های مختلف خانه شما می آورند. انواع مختلفی از سیم برق برای اهداف مختلف وجود دارد. وقتی در حال نصب سیم کشی جدید هستید، انتخاب سیم و کابل مناسب نیمی از کار است. سیم‌های برق در مواد، محفظه ‌ها و اندازه ‌های مختلف برای تحمل بارهای الکتریکی متفاوت و شرایط مختلف استفاده می شوند. رایج‌ ترین انواع سیم‌ های الکتریکی مورد استفاده در مصارف مسکونی معمولا ترموپلاستیک با روکش نایلونی با مقاومت در برابر حرارت بالا است.

کابل برق چیست؟

قبل از بیان نکات خرید سیم و کابل، باید اطلاعات درستی از تفاوت سیم و کابل داشته باشید. به همین دلیل به بررسی جداگانه این دو پرداختیم. کابل برق از چندین سیم عایق بندی شده، تشکیل شده است، که در یک غلاف محافظ تک یا دوتایی به هم متصل شده‌ اند. گروه سیم ها در یک غلاف بیرونی قرار می گیرند تا کابل واحد را تشکیل دهند. از کابل برق می توان برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده کرد. هدف کابل برق، انتقال انرژی الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است. بسته به کاربرد نهاییشان، کابل ها می توانند پیکربندی های مختلفی داشته باشند و همیشه بر اساس قوانین ملی و بین المللی طراحی می شوند.

انواع سیم و کابل

بنابراین تفاوت سیم و کابل بدین ترتیب است:

  • سیم، هادی است که جریان الکتریکی را از طریق مدار عبور می دهد.
  • کابل مجموعه ای از سیم هایی است که به هم پوشیده شده اند.
  • اکثر هادی ها مسی هستند، که در برابر خوردگی مقاوم بوده و به عنوان هادی بهتر از آلومینیوم عمل می کند. آلومینیوم به عنوان یک جایگزین ارزان تر و سبک وزن عمل می کند. برای خرید کابل آلومینیوم کلیک کنید.

انواع کابل از لحاظ سطح ولتاژ (فشار قوی، متوسط و..)

یکی از نکات خرید سیم و کابل، درک انواع مختلف آن ها می باشد. طبقه بندی کابل ها را می توان به دو صورت انجام داد:

  • بر اساس مواد عایق مورد استفاده در ساخت آن ها
  • بر اساس ولتاژی که از خود عبور می دهند.

اما طبقه بندی کابل ها بر اساس ولتاژ رایج تر است. کابل برق بر حسب ولت اندازه گیری می شود و بسته به میزان آن به چند گروه دسته بندی می شود:

  • کابل های ولتاژ پایین (تا 750 ولت): در کاربردهای مختلف و با پوشش های ترموپلاستیک به کار می روند.
  • کابل های فشار ضعیف (تا 1000 ولت): (که (0.6/1 کیلو ولت نیز نامیده می شود) کابل های موجود در این بخش برای تاسیسات برق صنعتی در زمینه های مختلف (صنایع عمومی، تاسیسات عمومی، زیرساخت ها و …) استفاده می شوند.
  • کابل های ولتاژ متوسط: از 1 کیلو ولت تا 36 کیلو ولت. برای توزیع برق از پست های برق به ایستگاه های ترانسفورماتور کاربرد دارند.
  • کابل های فشار قوی: از 36 کیلو ولت تا 66 ولت. برای انتقال برق از نیروگاه های تولید به پست های برق مصرف می شوند.
  • کابل های فوق ولتاژ اضافی – فراتر از 132 کیلو ولت

همچنین طبقه بندی کابل های برق را می توان بر اساس ساختار آن ها به شرح زیر انجام داد:

  • کابل های کمربندی: تا 22 کیلو ولت
  • کابل های غربال شده: از 22 کیلو ولت تا 66 کیلو ولت
  • کابل های فشار: بیش از 66 کیلو ولت

آیا سطح مقطع کابل در کیفیت آن تاثیرگذار است؟

یکی دیگر از نکات خرید سیم و کابل، بحث سطح مقطع کابل است که به بررسی آن می پردازیم. انواع مختلف سیم و کابل، ولتاژ پایین، متوسط و بالا معمولاً از نظر اندازه و سطح مقطع متمایز می شوند. سطح مقطع مساحتی است که بر حسب میلی متر مربع بیان می شود. هنگامی که سطح مقطع افزایش می یابد، مقاومت کاهش و جریان افزایش می یابد. هر جریانی به یک سطح مقطع مناسب نیاز دارد. عامل محدود کننده در سطح مقطع حرارت ناشی از جریان است.

این مقدار بسیار اهمیت دارد، زیرا به توانایی کابل برای انتقال جریان یا سیگنال مرتبط است. انتخاب سیم و کابل مناسب بستگی به کاربرد آن ها دارد. نمودار استانداردی وجود دارد، که مشخصات و اندازه کابل را نشان می دهد. به طور کلی می توان گفت کابل با سطح مقطع بزرگتر قادر به انتقال جریان بیشتری نیز خواهد بود. بر خلاف سیم های برق، سطح مقطع کابل عامل مهمی در انتخاب هادی است.

سطح مقطع سیم و کابل

برخی از نکات خرید سیم و کابل که باید بدانید!

نزدیک به 3 هزار مترکابل از یک خانه معمولی عبور می کند. در حالی که شما هرگز اکثر سیم کشی های خانه خود را نمی بینید اما همه چیز را نیرو می دهد، بنابراین اطمینان از ایمنی و دوام آن اهمیت دارد. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که برای کابل ‌ها و سیم‌ های برقی هزینه کنید، و به ‌طوری که انتظار می‌رود عمل نکنند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا نکاتی وجود دارد که هنگام خرید سیم و کابل برق باید در نظر داشته باشید:

  • عایق سیم را بررسی کنید.

یکی از نکات خرید سیم و کابل، بررسی عایق آن است. عایق اصطلاحی برای موادی است که رسانای لخت را عایق نموده و آن را برای نصب ایمن می کنند. پی وی سی (پلی وینیل کلرید) ضد شعله همیشه باید به عنوان عایق استفاده شود. در کابل ها عایق کاری توسط PVC FR انجام می شود. روکش می تواند از PVC درجه FR یا غیر FR باشد. سیم برقی را انتخاب کنید که دارای سه لایه باشد.

در بین سه لایه، لایه اول برای مقاومت در برابر آب، لایه دوم مقاومت در برابر حرارت یا دمای بالا و لایه سوم برای مقاومت در برابر آتش است. همچنین بالاترین دمای تحمل شده توسط عایق بدون ذوب باید + 100 درجه سانتیگراد باشد. این عامل برای ایمن کردن سیستم الکتریکی خانه شما بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع عایق سیم و کابل کلیک کنید.

  • مواد با کیفیت بالا را انتخاب کنید.

به طور کلی سیم ها یا کابل های برق هم از آلومینیوم و هم از مس ساخته می شوند. اما، زمانی که سیم برای خانه خود انتخاب می کنید، همیشه باید فقط سیم های مسی را ترجیح دهید. بدون شک مس رسانای بهتر الکتریسیته بوده و در مورد رسانایی الکتریسیته عملکرد بهتری دارد. مس بهترین ماده رسانا از نظر اقتصادی برای تولید سیم است، زیرا بسیار انعطاف پذیر بوده و مقاومت پایینی دارد، که رسانایی 100٪ را ارائه می دهد. برای خرید کابل مس کلیک کنید.

سایر نکات خرید سیم و کابل عبارتند از: هنگام اندازه گیری رسانایی، عوامل دیگری مانند اندازه کابل ها و مواد عایق مورد استفاده نیز باید در نظر گرفته شوند. در مورد ولتاژ فوق العاده بالا برای مسافت طولانی تر، آلومینیوم ترجیح داده می شود زیرا نسبت به مس مقرون به صرفه است. استفاده از آلومینیوم در تولید سیم توصیه نمی شود زیرا مقاومت بالاتر و رسانایی پایینی دارد.

علاوه بر این، به جای سیم های تک رشته، سیم هایی را انتخاب کنید که چندین رشته دارند. مهمتر از همه، سیم برق باید دارای علامت ISI باشد، که نشان دهنده کیفیت برتر است. سیم های با کیفیت خوب، ایمن و ماندگار خواهند بود. این گونه می توانید از محل زندگی خود محافظت کرده و در هزینه ها نیز صرفه جویی نمایید.

نکات خرید سیم و کابل

  • رنگ عایق سیم

عایق رنگ قرمز، زرد و آبی را برای سه فاز انتخاب کنید. سیم مشکی رنگ برای خنثی و سبز برای سیم ارت باشد. به طور کلی سیم های سه فاز در رنگ های مشکی، قرمز و آبی و خنثی به رنگ خاکستری یا سفید هستند. سیم سبز برای اتصال به زمین استفاده می شود.

  • اندازه صحیح کابل ها را در نظر بگیرید.

سه عامل در انتخاب اندازه کابل نقش دارند، تنظیم ولتاژ، رتبه بندی اتصال کوتاه و ظرفیت حمل جریان. در واقع همگی این موارد جزیی از نکات خرید سیم و کابل هستند. بنابراین این عوامل باید قبل از انتخاب اندازه کابل مورد ارزیابی قرار گیرند! اغلب اوقات، رتبه اتصال کوتاه و عوامل تنظیم ولتاژ نادیده گرفته می شوند. این مسئله می تواند منجر به آسیب کابل شود، که بسیار خطرناک است.

  • انعطاف پذیری

معمولا در حال حاضر سیم های هادی انعطاف پذیری در بازار موجود است. هنوز سیم ‌های هادی جامد نیز موجود بوده، اما همیشه باید از سیم‌ های انعطاف‌پذیر استفاده نمود. زیرا به راحتی در مجرا قرار گرفته و برای برق‌کارها مناسب هستند. سیم های انعطاف پذیر در مقایسه با سیم های جامد تعداد هادی های آنیل شده بیشتری دارند، بنابراین انعطاف پذیری بیشتری را برای سیم ها فراهم می کنند.

  • تولید کنندگان و فروشندگان قابل اعتماد

یکی از پر اهمیت ترین نکات خرید سیم و کابل، برند و فروشگاهی است که جنس را از آن تهیه می کنید. چرا که بازار مملو از برندهای مختلف سیم است که برخی از آن ها استانداردهای لازم را دارند. بنابراین بسیار مهم است که سازنده و فروشنده ای که فقط سیم را طبق استاندارد تولید می کند و فروشنده ای که فقط مواد با کیفیت شرکت های سازمان یافته را می فروشد، بشناسید.

علاوه بر این، همیشه باید به سراغ اقلام الکتریکی مارک دار بروید، که ایمنی و کیفیت نهایی را ارائه می دهند. از آنجایی که مقدار زیادی پول برای سیم کشی برق ملک خود سرمایه گذاری می کنید، توصیه می شود نوع مناسب سیم را برای مکان مناسب انتخاب کنید. اگر قصد خرید سیم و کابل را دارید، می توانید سایت خراسان الکتریک را بررسی کنید. چرا که محصولات تولیدی آن کاملا ایمن، قابل اعتماد و مقاوم در برابر شعله می باشند.

نکات مهم خرید انواع سیم و کابل

سخن پایانی

حال که با نکات خرید سیم و کابل آشنا شدید. باید بدانید که شرکت سیم و کابل خراسان الکتریک سیم ها و کابل های با کیفیت برتر را برای ساختمانتان، چه خانه و چه محل کار، ارائه می دهد. برای دریافت نوع سیم مناسب سیستم برق ساختمان خود همین حالا با ما تماس بگیرید.

منبع:  thespruce ،arelectropower

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • چند نمونه از مهم ترین نکات خرید سیم و کابل را ذکر کنید؟

در این مقاله به بررسی نکات لازم برای خرید انواع سیم و کابل پرداختیم. چند نمونه از آن ها عبارتند از: توجه به عایق سیم و کابل، انتخاب سیم و کابل با کیفیت بالا، توجه به رنگ عایق سیم، میزان انعطاف پذیری، سایز و اندازه سیم و کابل، برند، فروشگاه معتبر و ….

سیم و کابل ها از لحاظ سطح ولتاژ به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع کابل ها از لحاظ ولتاژ عبارتند از: کابل ولتاژ پایین، ولتاژ متوسط، فشار ضعیف، فشار قوی و ….

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *