مقالات

انواع کابل شبکه و مزایا و معایب آن ها

انواع کابل شبکه

کابل های شبکه کاربرد زیادی در دنیای فناوری دارند. از انتقال اطلاعات به سیستم دیگر گرفته، تا اتصال به اینترنت و بازی های گروهی، همگی جزئی از کاربردهای آن هستند. این کابل ها انواع مختلفی دارند. طبقه بندی آن ها بر طبق جنس مواد به کار رفته در ساخت کابل ها صورت می گیرد. چرا که هر ماده، تاثیر متفاوتی بر انتقال داده ها دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کابل شبکه بپردازیم. با ما همراه باشید.

کابل شبکه چیست؟ 

کابل شبکه نوعی سیم کشی کابلی است که در ارتباطات راه دور استفاده می شود. این کابل، داده ها را از رایانه های فردی به شبکه بزرگتر منتقل می کنند. گاهی اوقات این کابل ها خارجی هستند و می‌ توان از آن ها برای انجام کارهایی مانند وصل کردن رایانه به مودم های اینترنتی یا پورت های زمینی استفاده کرد. آن ها همچنین می توانند بخشی از یک زیرساخت بزرگ تر باشند. این کابل ها دسترسی آماده به اینترنت و خدمات تلویزیون کابلی را فراهم می کنند. انواع کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده‌ها و اطلاعات بین رایانه ها، روترها و سوئیچ ها در شبکه های فضای ذخیره سازی استفاده می شوند.

در شبکه های محلی، محیط های اداری، سایت های خرده فروشی، تجاری و کابل کشی مسی به طور متداول از کابل جفت تابیده استفاده می شود. البته انواع دیگری از این کابل ها وجود دارند.  این کابل ها عبارتند از: کابل کواکسیال، چند جفتی، کابل های اترنت و فیبرهای نوری.

انواع کابل شبکه 

کابل های شبکه انواع مختلفی دارند. بعد از آشنایی با انواع کابل شبکه، باید با توجه به نیاز خود، ساختار و توپولوژی کابل، نوع مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

  • کابل های جفت پیچ خورده

از کابل جفت تابیده بدون محافظ، در بسیاری از شبکه های اینترنت خانگی و تجاری استفاده می شود. این کابل دارای چهار سیم است که در داخل آستر کابل قرار دارند. هر جفت به چندین پیچ اضافی پیچیده می ‌شود تا از تداخل سایر دستگاه های موجود در شبکه جلوگیری کند. این کابل ها خرابی های شبکه را به حداقل می رسانند. به همین دلیل در شبکه هایی که تعداد زیادی کاربر یا رایانه های متصل وجود دارند، رایج است.

کابل به هم تابیده

  • کابل های اترنت

بسیاری از کاربران کامپیوتر با کابل اترنت آشنا هستند. زیرا این کابل را به کامپیوتر یا مودم پرسرعت خود وصل می کنند تا به اینترنت متصل شوند. کابل متقاطع اترنت نیاز به سوئیچ‌ های شبکه یا روتر ها را از بین می برد.

  • کابل های کواکسیال

این کابل ها یکی دیگر از انواع کابل شبکه هستند. کابل کواکسیال یک هادی مسی در مرکز خود دارد. یک پوشش پلاستیکی به عنوان عایق، بین هادی مرکزی و هادی خارجی وجود دارد. پوشش آن ممکن است نازک یا ضخیم باشد. کابل های کواکسیال با پوشش ضخیم، انعطاف پذیری کمی دارند. اما محافظت بیشتری ایجاد می کنند. کابل کواکسیال معمولا برای ایجاد شبکه به تلویزیون کابلی استفاده می شود.

کابل کواکسیال

انواع کابل شبکه از نظر جنس

کابل های شبکه از نظر جنس ساخت به دو دسته تقسیم می شوند. لازم است با آن ها آشنایی پیدا کنید.

کابل شبکه مسی (کاربرد، مزایا و معایب) 

کابل شبکه با روکش مسی مدت‌ ها است که برای ارائه نتایج استثنایی استفاده می شود. هر چند با افزایش پیشرفت فناوری، رقبای زیادی مانند فیبر نوری وارد بازار شدند. در زیر به مهم ترین مزایای آن پرداخته ایم.

مزایا:

  • رسانایی

مس بعد از نقره یکی از رسانا ترین مواد الکتریسیته است. همین امر باعث می شود که به طور منظم در ماشین آلات و اتصالات الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. کابل مسی برخلاف سایر انواع کابل شبکه به شما امکان انعطاف پذیری در تنظیمات خود را می دهد.

  • مقاومت در برابر حرارت

یکی دیگر از مزایای کلیدی کابل مسی، مقاومت آن در برابر حرارت است. از این کابل می توانید در وسایلی که به حفاظت در برابر خوردگی نیاز دارند، استفاده کنید. همچنین مس دارای نقطه ذوب بالایی است. همین امر سبب شده تا در طول سال ها، ماندگاری بالایی داشته باشد.

  • مقاومت در برابر خوردگی

مس از درجه واکنش پذیری پایینی برخوردار است. این بدان معناست که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و خطر خرابی را کاهش می دهد. برای اهداف اتصال، کابل مسی یک پیوند قوی و مطمئن را تضمین می دهد. برای محیط های کم بودجه، نیاز به جایگزینی پرهزینه و تکراری را به کمترین میزان خود می رساند.

  • چکش خواری

چکش خواری توانایی یک ماده برای تبدیل شدن به شکل مورد نظر بدون شکستگی است. مس از درجه چکش خواری بالایی برخوردار می باشد. این ویژگی به شما اجازه می دهد که کابل مسی که یکی از انواع کابل شبکه است؛ را به هر جهتی خم کنید. در تنظیمات الکتریکی سیم های ضخیم را می توان در گوشه ای پیچاند یا قالب بندی کرد. بدین شکل با فضا منطبق می شوند.

  • شکل پذیری

شکل پذیری توانایی یک ماده، برای تحمل تنش کششی بالا است. برای استفاده حرفه ای، این کابل ها استحکام خود را بدون شکستن حفظ می کنند.

معایب:

  • عدم کنترل نوسانات برق

کابل های مسی نمی‌ توانند در مقابل مقادیر بالای بارهای الکتریکی عملکرد خوبی ارائه دهند.

  • ایجاد تداخل الکترومغناطیسی

کابل مسی با ایجاد میدان تداخل بر ایمنی تاثیر می گذارد و باعث اتصالات ناپایدار می شود. برای این منظور می توان از کابل های فیبر نوری بهره گرفت.

کابل شبکه مسی

کابل شبکه فیبر نوری (کاربرد، مزایا و معایب) 

کابل شبکه فیبر نوری یکی دیگر از انواع کابل شبکه است. در واقع کابل فیبر نوری، نوع پیشرفته ای از کابل شبکه است که توان انتقال بالاتری نسبت به کابل های ارتباط الکتریکی دارد. این کابل معمولا از رشته های بسیار نازک شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. کابل فیبر نوری، داده ها را با استفاده از فناوری نوری، بین دو مکان منتقل می کند.

کابل های فیبر نوری برای شبکه هایی که فواصل زیادی را در بر می گیرند، استفاده می شوند. در نتیجه این نوع کابل ها دارای چندین لایه پوشش محافظ می باشند. این کابل برای شبکه هایی که در معرض مقادیر زیادی تداخل الکتریکی هستند، ایده آل است. همچنین کابل های فیبر نوری اطلاعات را با سرعت بالا منتقل می کنند. بنابراین در محیط های شبکه بزرگ مهندسی، ادارات و سازمان های بزرگ استفاده می شوند. در ادامه به مهم ترین مزایای آن پرداخته ایم.

مزایا:

  • پهنای باند بیشتر
  • پوشش مسافت های طولانی تر
  • نازک و سبک
  • ظرفیت حمل برتر
  • تداخل کمتر
  • امنیت سطح بالا
  • قوی
  • قابل اعتماد
  • انعطاف پذیر

معایب:

  • هزینه بالای تولید و نصب
  • شکنندگی
  • احتمال آسیب رساندن به سیگنال
  • مشکلات اتصال
  • خطر نصب و ساخت

کابل شبکه فیبر نوری

جمع بندی

در این مقاله با انواع کابل شبکه آشنا شدیم. همچنین به کاربرد، مزایا و معایب این کابل ها پرداختیم. در صورتی که قصد خرید کابل آلومینیوم، خرید کابل مس و خرید کابل خودنگهدار را دارید، می توانید از محصولات شرکت خراسان الکتریک بهره بگیرید. این شرکت با به روزترین تکنولوژی و ماشین آلات و بهره گیری از پرسنلی مجرب به تولید انواع سیم و کابل پرداخته است.

منابع: totalcommstraining , rclglobal 

سیم و کابل خراسان الکتریک

سوالات متداول

1- چه نکاتی برای خرید انواع کابل شبکه باید در نظر گرفت؟

برای خریداری کابل شبکه علاوه بر قیمت باید به سرعتی که مورد نیاز شما است و فاصله ی بین دستگاه ها و فرکانسی که به آن نیاز دارید، توجه کنید.

2- آیا رنگبندی متفاوت سیم ها معنای خاصی دارد؟

خیر رنگبندی ها به معنی متفاوت بودن کاربرد و کیفیت سیم و کابل ها نیست.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *