مقالات

معرفی انواع سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق

امروزه برق در زندگی روزمره ما نقش بسیار پر رنگی ایفا می کند. به همین جهت اهمیت استفاده از انواع سایز کابل برق برای اتصال و انتقال جریان برق بسیار زیاد است. بدون وجود هر یک از انواع سیم و کابل برق که نقش واسطه برای اتصال برق را دارند امکان استفاده از برق وجود ندارد. این محصولات که از چند سیم و هادی تشکیل شده اند وظیفه جابجایی برق را بر عهده دارند. اعداد و ارقامی که سایزهای مختلف کابل برق دارند مشخص کننده ویژگی های بخش های مختلف کابل هستند. لذا تعداد نول و هادی و سطح مقطع کابل در سایز آن تاثیرگذار است.

معرفی کابل برق

کابل برق یکی از تجهیزاتی می باشد که برای انتقال برق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات از یک یا چند رشته رسانا از جنس فلز تشکیل شده اند. بر روی این رشته ها که با نام هادی شناخته می شوند روکشی به عنوان عایق قرار گرفته است. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع عایق سیم و کابل کلیک کنید).

این تجهیزات برای انتقال الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. لذا کابل های برق در صنایع مختلف نظیر ساختمان سازی، کارخانه ها و حتی در صنایع خودروسازی کاربرد بسیار زیادی دارند. انواع سایز کابل برق بر اساس ساختار به چند دسته تقسیم بندی می شوند. لذا این محصولات به چند دسته کابل های فشار ضعیف، کابل فشار قوی و کابل فشار متوسط تقسیم بندی شده اند. هر کدام از انواع کابل ها ویژگی ها و مشخصات مختلفی دارند و کاربرد استفاده از آن ها متفاوت می باشد.

نحوه سایزبندی کابل برق

نحوه سایز بندی کابل برق

با توجه به اینکه کابل های برق کاربرد متفاوتی دارند هر کدام در سایزهای گوناگونی تولید می شوند. به همین جهت این محصولات سایزبندی های گوناگونی دارند. برای انتخاب کابل برق ابتدا به سایز و میزان جریانی که از خود عبور می دهد توجه می کنند. انواع سایز کابل برق بر اساس اعداد و ارقام شناخته می شوند. در سایز بندی عواملی نظیر سطح مقطع کابل،‌ تعداد هادی و سیم نول مورد توجه قرار می گیرند.

هر کدام از اعدادی که بر روی کابل درج شده اند نشان دهنده موضوعی هستند  عدد اولی که بر روی کابل در قسمت سمت چپ درج شده تعداد رشته های موجود در کابل را نشان می دهد. عددی که بعد از عدد اول بر روی کابل قرار گرفته نشان دهنده سطح مقطع کابل برق است. همچنین اگر در کابل، رشته های نول قرار بگیرد بعد از اعداد اول و دوم نشان داده می شوند.

انواع سایز کابل برق

کابل های برق جریانات برق را برای کارکرد دستگاه و غیره انتقال می دهند. انواع سایز کابل های برق شامل کابل برق 314 و 214 است. از کابل های 214 در سیم کشی لامپ و پریزهای برق استفاده می کنند. اما کاربرد کابل های سایز 314 در پنکه سقفی و کلیدهای برق سه پل می باشد.

از دیگر سایز بندی کابل های برق، سایز 212 و 312 است. تعداد رشته هایی که در کابل های 212 و 312 بکار رفته کمی با یکدیگر متفاوت می باشد. اما کاربرد این دو سایز شبیه به هم است. از کاربرد کابل هایی که در سایز 312 و 212 تولید شده اند، می توانیم به سیستم های مختلفی نظیر تهویه، بخاری و وسایل برقی آشپزخانه اشاره کنیم. سایزبندی دیگر 310 می باشد. از این کابل ها برای سیستم هایی که نیاز به 30 آمپر برق هستند استفاده می کنند.

انواع سایز سیم و کابل

  • سایز کابل برق خانگی

یکی از انواع سایز کابل برق، سایز NM_B است. از این سایز کابل برای مصارف خانگی استفاده می کنند. اگر به سایزبندی این کابل توجه کنید متوجه می شوید نام آن با سایر سایزهای دیگر تفاوت دارد‌. چرا که برای سایزبندی این محصول از اعداد استفاده نکرده اند. البته کابل سایز NM_B برای استفاده اداری هم بکار می رود‌. حرف NM که بر روی این کابل درج شده، نشان دهنده عایق بندی آن است.

یکی از نکات مهم برای کابل سایز NM_B این است که از آن به صورت توکار استفاده می کنند. کابل هایی که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت عبور جریان تا 32 آمپر را دارند. در مصارف خانگی کابل های افشان معمولی، کابل مفتولی سبک و … استفاده می شوند. در واقع برای انتخاب کابل برق خانگی باید کنتور برق را مد نظر قرار داد.

  • سایز مناسب کابل برای پریزهای برق

در پریزهای برق بر اساس میزان جریان برقی که کابل از خود عبور می دهد از کابل های مختلفی استفاده می کنند. از آنجایی که کابل، در پریز برق باید بار بیشتری را تحمل نماید از کابل های دوقلو و ارت ۲.۵ میلیمتری استفاده می کنند. یکی از انواع سایز کابل برق، سایز ۱۴*۲ است. از این کابل جهت نصب کلید و پریز استفاده می کنند‌. البته این کابل ها برای نصب انواع لامپ هم استفاده می شوند.

این کابل دارای سطح مقطع ۱۴ است و دو رشته دارد. از این رو قابلیت استفاده در جریان برق را به وجود می آورد. سایز کابل هایی که برای پریزهای برق استفاده می شوند تفاوت بسیار زیادی با کابل کشی عمومی ساختمان دارند. در واقع با توجه به استانداردهای تعیین شده باید از سایزهای کابل برق در دستگاه های گوناگون استفاده کرد.

نکاتی برای انتخاب سایز کابل برق

اولین نکته برای انتخاب انواع سایز کابل برق، توجه به نوع کاربرد کابل است. در واقع باید با توجه به جدول سایز بندی کابل برق یکی از انواع سایز کابل های برق را با توجه به کاربرد و محل استفاده انتخاب کرد. عدم انتخاب سایز کابل برق مناسب سبب افت فشار، افت جریان، آتش سوزی و غیره می شود. به همین جهت انتخاب درست انواع سایز کابل حائز اهمیت است.

برای انتخاب کابل ابتدا باید به بررسی سایز کابل بپردازید. در قدم بعدی به نوع مصرف کابل توجه کنید‌. سایز کابل مشخص می کند که کابل مورد نظر در چه جایی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال سایزبندی کابلی که برای پریزهای برق استفاده می شود با سایز بندی کابل برقی که در دستگاه های مختلف و مصارف خانگی استفاده می شود تفاوت زیادی دارد.

نکات انتخاب سایز و نوع کابل

اهمیت انتخاب بهترین سایز کابل برق

برای انتخاب انواع سایز کابل برق ابتدا باید با نحوه تشخیص سایز سیم برق آشنا باشید. در هر کابلی سطح مقطع با یکدیگر کاملا متفاوت است‌. برای استفاده از کابل های برق به مقدار جریان مورد نیاز توجه می کنند. در واقع باید کابلی انتخاب نمایید که به وسیله برقی آسیبی وارد نکند و از طرف دیگر در زمان استفاده داغ نشود‌. به عنوان مثال از کابل ۱۲*۳، در وسایلی که به جریان برق بالا نیاز نیست، استفاده می کنند. همچنین از کابل برق ۱۰*۲ در قطعات الکتریکی استفاده می کنند. این نوع کابل تحمل جریان تا ۶۰ میلی آمپر را دارد. اما کابل برق افشان ۱.۵*۲ در لوله های ساختمانی و کانال های برق استفاده می شود. در واقع هر یک از انواع کابل های برق در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

نکاتی جهت آشنایی با سایز انواع کابل

انواع سایز کابل برق دارای توان و سطح متفاوتی هستند‌. این تجهیزات جهت انتقال الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند. لذا برای جلوگیری از حوادث ناخوشایندی که عدم انتخاب درست کابل برق رقم می زند برای انتخاب سایز کابل برق خانگی باید به مواردی نظیر میزان حداکثری توان کابل، میزان افت ولتاژ و غیره توجه زیادی داشته باشید. همچنین از انجام محاسبه برای سطح مقطع کابل نباید غافل شوید. در این زمینه باید نوع هادی و عایق کابل هم مد نظر قرار بگیرد. آشنایی با انواع سایز کابل به شما جهت انتخاب بهتر کمک اساسی می کند.‌

سخن پایانی

امروزه به دلایل گوناگونی اهمیت استفاده از کابل برق در زندگی روزمره بسیار زیاد شده است. بنابراین از انواع سایز کابل برق نیز در صنایع گوناگون استفاده می کنند. کابل های برق بر اساس میزان حداکثری توان و میزان افت ولتاژ انتخاب می شوند. کابل های برق سایزهای گوناگونی دارند.‌ لذا هر کدام در جاهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از کابل برق 12*3 در وسایلی که نیاز به جریان بالا نیست بهره می گیرند.

خراسان الکتریک سال ها است در زمینه تولید و توزیع انواع سیم و کابل فعالیت دارد. به همین دلیل می توانید برای خرید کابل خودنگهدار، خرید کابل آلومینیوم و غیره از طریق همین سایت اقدام کنید.

خراسان الکتریک

سوالات متداول

  • آیا کابل های برق سایزبندی دارند؟

بله. انواع سایز کابل برق در بازار موجود است. به عنوان مثال سایزهای مختلفی همچون 314 و 214، 212 و 312 و 310، سایز NM_B  و … در بازار موجود هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

  • هنگام خرید سیم و کابل برق باید به چه مواردی دقت کنیم؟

اولین نکته برای انتخاب انواع سایز کابل برق، توجه به نوع کاربرد کابل است. در واقع باید با توجه به جدول سایز بندی سیم و کابل برق یکی از انواع سایز کابل های برق را با توجه به کاربرد و محل استفاده انتخاب کرد. عدم انتخاب سایز کابل برق مناسب سبب افت فشار، افت جریان، آتش سوزی و غیره می شود. به همین جهت انتخاب درست انواع سایز کابل حائز اهمیت است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *